lördag 12 april 2008

Stackars häst

Alltså, jag gör ju misstag stup i kvarten...

Idag longerade jag Xipo innan jag tänkte rida, vilket var väl rätt tänkt. Men han är ju rätt livlig när han väl får galoppera så till sluta började sadeln vrida sig och då flippade han totalt. Det var väl jätteläskigt där den satt snett och stigbyglarna svängde i varje galoppsprång. Jag fick till slut ta i med hårdhandskarna i longerlinan för att få stopp på honom och när han väl stod still så var det ju inte lika läskigt längre så då kunde jag ta av honom sadeln. Jag ledde tillbaka honom till stallet och sadlade om honom, fast jag tog bort stigbyglarna och det gick faktiskt utmärkt att longera honom i alla gångarterna en andra gång på samma ställe i paddocken så han fick förhoppningsvis inget bestående trauma. Däremot fick nästa ridsession vänta till imorgon.
Men jag känner mig som en nybörjare som knappt vet vad jag sysslar med, självförtroendet är i botten. Dessutom så blev ju den nästan nya lånesadeln jag lånat av Maria rejält smutsig av all sand som stänkte runt i paddocken när han flippade. Jag har rengjort den nu, men den ser inte lika oanvänd ut längre. Det är på grund av att sånt här kan hända som jag inte gillar att låna nya saker av folk.

Jag vet inte hur jag kunde förhindrat detta? Longerat honom utan sadeln på? Spänt sadelgjorden hårdare så den inte kunde vrida sig? Haft andra stigläder så att stigbyglarna inte kunde svänga på samma sätt? Eller kanske låtit bli att longera helt och hållet då jag är rätt orutinerad på det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar