tisdag 22 april 2008

Lektion ute

Jag hade lektion för Maria idag, redan klockan 17. Vilket egentligen inte är någon bra tid, dels måste jag flexa ut innan jag gjort mina 8 timmar på jobbet, och så tar det minst tio minuter extra att köra till stallet på grund av trafiken.
Eftersom luften var så instängd i ridhuset bestämde vi oss för att vara ute i paddocken, vilket var intressant. Det var ju lite mer för Xipo att vänja sig vid, t.ex. när en häst i hagen bredvid paddocken la av en brall. Mycket av lektionen gick åt till att få både mig och Xipo avspända men ändå aktiva, men det gick bra till slut, till och med så bra att vi fick galoppera lite. Jag tror faktisk maria var lite nöjd också...
Det är såna här lektioner som är roligast, där jag känner att det gick mycket bättre på slutet än i början, mer så än på lektioner där ridningen kanske var bättre, men att det inte skedde någon förbättring alls under lektionens gång.

Av någon anledning var jag klar med allt i stallet efter bara 2 timmar och 45 minuter, trots en entimmeslektion. Det kan ha att göra med att jag var tvungen att hämta Xipo i hagen, rykta och sadla honom på bara 15 minuter för att hinna i tid, jag klarade det på 20... 15 hade gått om det inte varit för att benskydden skulle på.
Apropå benskydd, nu har jag två olika modeller, dels klarröda från Charisma som sitter väldigt bra och är hyfsat lätta att ta på, men där har jag bara ett par till frambenen. Sen har jag fyra benskydd från Pegasus. De ventilerar mycket bättre och verkar ge mycket mer dämpning mot slag och stötar, men är lite joxigare att få på och av och smiter inte åt lika bra, även om de inte på något sätt glider.

Jag har funderat lite på vad som skiljer min förra häst från min nuvarande, förutom de uppenbara med storlek, gångarter och förmåga till samling förstås. Xipo är känsligare för hjälperna och inte riktigt lika lätt att hantera, men jag tycker ju att Hjörtur är världens snällaste häst att hantera. Men den sak som jag tycker är som natt och dag är reaktionssnabbheten. Hjörtur är ganska kvick för att vara islandshäst, men hans reaktionsförmåga jämfört med Xipo är som att jämföra en sengångare med en mungo.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar