lördag 12 april 2008

Foder

Jag blir lite ställd när det gäller utfodring av Xipo. Dels hittar Ingmar inte någon foderanalys på höet eller hösilaget, dels ger ju olika foderprogram olika riktlinjer. Några gemensamma slutsatser kan jag dock dra:
  • En grovfoderbas på 4-5 kg hö och 7-8 kg hösilage är en bra grund om han inte arbetas, det ger tillräcklig mängd torrsubstans och protein om fodret inte har alltför lågt proteininnehåll
  • Ett tillägg på kraftfoder på te.ex. 0,5 kg havre och 0,5 kg korn ger nödvändigt energitillskott
  • Ett komplement på mineralfoder på 4-500 gram är nödvändigt. Just nu använder jag Solid Gold, vilket är väldigt bra, men dyrt.
Eventuellt skulle jag kunna byta ut kraftfodret mot någon färdigblandning som Mustang Müsli, och därmed inte behöva något mineralfoder eller havre, men jag får nog räkna lite på vilket som är mest ekonomiskt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar