fredag 11 april 2008

Hovslagare

Idag kom hovslagare Jörgen för att sko om Xipo. Behövdes verkligen eftersom han hade tappat ytterligare en sko igår i hagen. Inte för att jag fattar hur det kan ha gått till, men precis som med framhoven så lossnade en bit av hovväggen. Jörgen var dock inte orolig och sa att det kommer att fixa sig efter några skoningar till. Jag kunde pensla hovarna med lite vanlig matolja och träna Xipo på lite olika underlag så skulle han få starka hovar.
Bra sak: Xipo var oerhört lugn och väluppfostrad när han skoddes. Jörgen tyckte att det inte skulle vara några problem om han behövde hantera Xipo själv nästa gång.
Bra sak 2: Jörgen gjorde ett kanonjobb. Han var dyr men duktig! Känns bra att ha hittat kompetent hovslagare på första försöket, som dessutom hade tid att ta med min häst också i kundkretsen. Men han blev ju också varmt rekommenderad av Helena...

Jag red ikväll efter att jag longerat Xipo, det verkade jätteskönt för honom att bli av med lite överskottsenergi och ridningen gick bra till slut när han blev lite mer avslappad och jag fick återigen komplimanger för hans fina galopp. Men så hade han också fått springa duktigt när jag longerade honom innan jag satte upp. Tyvärr gick inte sista galoppfattning speciellt bra, Xipo hade lite tappat lusten att jobba och jag var rätt stel.
Men precis som förra gångerna vill han inte stå still när jag ska sitta upp. Den här gången sket jag i pallar och att ställa upp honom i ett hörn, men han skrittade ändå iväg. Det var inga problem att få stopp på honom, men det är lite irriterande, och kan potentiellt bli farligt om andra hästar eller människor är i närheten. Jag måste öva mer på just stå-stilla-biten. När vi ridit i några minuter är det ju inga problem att göra halt och stå still.
Jag har två förklaringar, dels tror jag han tycker det är jobbigt med den sneda viktbelastningen när jag häver mig upp, dels kanske han är van vid att man sitter upp med slaka tyglar, vilket jag inte riktigt vågar (än?).

Och pinsammast av allt: Jag glömde bort att fira Xipos födelsedag i måndags, 7:e april enligt den portugisiska stamboken!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar