lördag 26 april 2008

Träning gånger tre...

Senaste dagarna har det blivit mycket träning och jag har träningsvärk...

I torsdags hade jag lektion med Maria igen och hon red Xipo det mesta av lektionen. Kul att se att han rör sig så bra med en duktig ryttare på ryggen. Han tycker det är lite jobbigt att samla sig och flytta över vikten bakåt, vilket inte var så konstigt för han är trolig riden tvärtom av Mario, dvs lång och låg. Jag behövde dock inte träna samling med Xipo när jag rider ensam, det var bättre att jag försökte få honom lösgjord och fokuserad på arbetet, samlingen tar vi han om under lektionerna med Maria.

Igår blev det ett jättelångt pass, Xipo vill inte slappna av när han hörde någon som "provkörde" en bil utanför ridhuset, men jag gav mig inte förrän han var fokuserad på arbetet och inte allt runtomkring. Det tog över en timme, men till slut fick vi till några varv i trevlig galopp också. Lite pinsamt bara att jag inte märkte att Xipo fattade fel galopp första gången och jag red honom kanske två varv på volten innan Helena sa till mig och jag bröt av.
Idag var Xipo mycket mer tillfreds, förutom att han inte ville stå stilla när jag skulle sitta upp, nu böjde jag honom rejält åt båda hållen efter uppsittningen tills han stod stilla med slak tygel innan vi började arbeta och sen gick allt jättebra. Jag försöker tillämpa den filosofi som man bland annat kan se på den här filmen av John O'Leary, även om jag kände till principerna långt innan jag såg filmen på Youtube, men inte lika bra förklarat. Jag är inte alls lika slipad som han på filmen än, men det verkar bli lite bättre för varje gång. Jag hoppas bara jag är tillräckligt konsekvent med Xipo...

Imorgon får Xipo en vilodag, jag tänkte gå och shoppa på hästmässan och sen ska jag ta in hästarna innan jag ska på Föreningen för att kolla veckans filmer.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar