onsdag 16 april 2008

Sadlar

Vi provade sadlar på Xipo igår. Totalt 4 stycken, Maria hade 3 st Zaldi av olika modeller och bomvidder och jag hade lånat en begagnad County Connection från Tre Hästar. Den Zaldi-sadel jag ridit i hittills ligger verkligen inte bra på Xipo, den både glider och roterar, så det bästa skulle nog vara en med korta permanentstoppade close-contact-bossor. Dessutom sa Maria att hur gärna jag än ville så fick jag inte en 18'-sits på grund av Xipos korta rygg, då får jag banta rumpan istället.
Som kille så tyckte jag att den ena av de två sadlarna klämde för mycket på de ädlare delarna så vi bestämde oss för en Zaldi Magnum. Som tur var känns den väldigt bra att sitta i och är en av de snyggaste sadlar jag sett! Den går att få både helt i läder och med syntetmocka i sitsen för extra stabilitet, men jag valde läder, mest av estetiska skäl...
Nu hade Maria ingen hemma i rätt sitslängd eller bomvidd så jag får vänta några veckor till, i värsta fall upp till 6 veckor. Jag får fortsätta rida i lånesadeln som inte ligger still tills dess.
Eftersom Xipo tappat lite muskler efter den långa resan så får jag rida med en pad under den nya sadeln tills han byggt upp dem igen. Annars skulle jag bara behöva byta sadel igen efter några månader.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar