måndag 21 april 2008

Ridning utan stress

Jag red Xipo idag och det gick otroligt bra. Han var lugn och avspänd från uppsittning tills vi slutade, trots flera hästar i ridhuset och Pontus som longerades i paddocken utanför. Jag funderade först på om jag skulle longera honom innan jag satte upp, men bestämde mig för att göra det efteråt, men då var jag så nöjd att jag glömde bort det. Imorgon blir det lektion, men Maria har skadat armen så det blir jag som rider hela lektionen. Jag jobbar ju inte Xipo så hårt när jag rider honom och jag rider inte heller så långa pass (igår 35 minuter). Jag får prata med Maria om hur jag kan öka intensiteten i min ridning så Xipo blir av med lite överskottsenergi.

En sak förbryllar mig lite. När jag kommer så kan Xipo stå och äta i boxen i lugn och ro trots att det är en massa folk och hästar i stallgången, men när han ser mig så blir han så till sig att jag tro han ska göra kaprioler i boxen. Han kan lugna ner sig lite om han får lukta på mig och jag klappar honom, men det bästa verkar vara om jag tar ut och ställer honom i stallgången, sen kan han stå där medan jag mockar och sånt utan att det verkar bekymra honom. Det kan vara att han förknippar just mig med att han får komma ut ur boxen och göra något. Eller så är han bara glad att se mig. Fast det kanske är sak samma för en häst...

Jag fick ett SMS om att jag borde ge min häst vatten i hagen när det är så varmt. Inte för att jag är övertygad om att det är nödvändigt då han har fri tillgång till vatten 18 timmar om dygnet, men nu står det en stor balja i ena hörnet av hans hage i alla fall. Fast jag visade inte baljan för Xipo igår kväll så nu kanske han får en chock när de leder ut honom till hagen imorgon. Hästar kan ju reagera på om det dyker upp nya saker i miljöer de är vana vid.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar