torsdag 31 juli 2008

Overdoing it?

Idag hade jag satt klocka på fem över sju (jag ställer den aldrig på hel timme) så att jag skulle hinna rida innan det blev alltför varmt. men innan ridningen fick jag ju ta in alla tre hästarna från hagen. Accord tog jag för sig, och de andra två tog jag faktiskt tillsammans, det gick till och med att manövrera dem så att jag kunde stänga grinden efter mig utan några tillbud.

Helena skulle rida Solo samtidigt i paddocken, så jag började med några övningar för hand i ridhuset innan jag satte upp i paddocken. Sen blev det återigen träning på det jag vill öva på efter kliniken och det gick väl rätt bra, jag försöker vara lite mer bestämd i ridningen.
Jag har fortfarande problem med att få till en vettig form tillsammans med den framåtbjudning jag vill ha i skritt, vilket är så mycket lättare i trav och galopp. João sa att det beror på att Xipo har bättre "impulsion" i de gångarterna.

Jag tycker det är mycket lättare att få Xipo att länga överlinjen och aktivera ryggmusklerna på böjt spår, det är när det går rakt fram som det blir riktigt svårt. Jag försöker öva rakriktningen på samma sätt som med Hjörtur att gå från böjt spår åt vänster till höger (eller vice versa) utan att han tappar formen. men jag konstaterar att problemen ligger snarare hos mig än hos Xipo. Just i det korta ögonblicket är han är rakriktad så har jag inte tygelkontakt på någon av sidorna istället för att ha tygelkontakt på båda sidorna. Det får mig att fundera på om jag rider med för lite kontakt yttertygeln på volten eller något annat. Jag får försöka analysera det nästa gång jag sitter till häst. Vi gjorde också övningen med förvänd galopp. det gick väl sådär första gången för han bröt av till trav i på den bortre långsidan, troligtvis för att jag gick ut för långt i hörnet. Veronika kommenterade att det såg bra ut efteråt, så nåt rätt måste jag ha gjort.

När vi sen skulle skritta av efter ridpasset så var det nåt som skrämde honom längs ena långsidan. Jag kunde ju inte sitta av innan han han kunde gå längs spåret utan att försöka flytta sig bort från det läskiga och det tog ju sin lilla tid. Han fick träna rätt mycket på öppna i trav, och efter en sån ansträngning så var vi ju tvungna att börja om från början med nervarvningen. Ridpasset tog nästan en timme och tjugo minuter vilket ju var en bra bit längre än ursprungligen planerat. Men Xipo var inte speciellt svettig ändå, så jag tror det är rätt ok för honom. Och eftersom det var så pass tidigt på dagen så blev jag inte vansinnigt överhettad.

Impulsion - The driving force from the hindquarters that proples the horse forward. It means the horse is pushing more powerfully with his muscles, not simply movong them faster. - från boken Lessons in Lightness av Mark Russell.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar