lördag 26 juli 2008

Andra kliniken med João, dag 2

Det var ju ännu varmare idag än igår. jag var vid stallet redan vid 12 trots att jag inte skulle rida förrän vid 12:30, men jag ville pyssla lite först och så ville jag titta på de som skulle rida på eftermiddagen. Dessutom skulle João hålla en teorigenomgång precis innan mitt ridpass (mer om det senare).
Första lektionen efter lunch reds på Natura, en av Joãos gamla tävlingshästar i working equitation (en lusitano alltså). Efter det red Bella ett halvblodssto. Oavsett ras är det samma saker som alla hästar (och ryttare) måste träna på tydligen...

Som vi kom överens om igår började João att jobba Xipo lite för hand innan han satte upp. Sen fick Xipo en rejäl genomkörare. João ville få honom att jobba mer med ryggen och få en mjuk böjning i nacken och sänka huvudet och Xipo fick göra nästan alla övningar man kan tänka på för detta. Först gjordes arbetet i skritt med skänkelvikningar, och öppna på rakt spår, sen blev det voltarbete med både vanlig och förvänd öppna. Sen fick han göra samma sak i trav, hela tiden "masserade" João tyglarna för att Xipo skulle söka bettet och släppa efter i nacke, givetvis samtidigt som han såg till att Xipo gick framåt med hjälp av skänklarna. Xipo har naturligt mer framåtbjudning i traven så där behövs inte lika mycket drivning för att får bra "impulsion".
Och sen börja João med galopparbetet, mest på rakt spår. Jag tycker att Xipo har mjuka coh dynamiska rörelser i alla gångarter, men hans galopp är bäst, "super canter" säger João (men han är ju partisk som uppfödare till Xipo). Men den är verkligen bra, mjuk, och vägvinnande trots Xipos extremt korta rygg. Xipo fick göra både förvänd galopp och enkla galoppombyten, så jag kunde se vad han verkligen är kapabel till. Nja, de första försöken till byten var väl inte perfekta, men sen såg det riktigt bra ut. Hela tiden kunde jag ställa frågor och João berättade vad jag skulle göra för att träna honom vidare tills vi ses nästa gång.

João red faktiskt hela lektionen, när han tyckte att rundsmörjningen var klar hade en timme gått och Xipo var minst sagt svettig. Det verkar vara så, när folk hoppar upp på min häst så vill de inte kliva av igen, det är ju samma sak med Maria...
Jag tog nästan hundra bilder, men tyvärr gör stillbilder inte Xipo rättvisa, man ser formen som är väl sådär (men han är ju bara 5 år och orkar inte bättre), men man ser ju inte smidigheten i rörelsen. Bilden visar Xipo precis i svävmomentet i galopp, så om nån undrar om en häst har alla fyra hovarna i luften när han galopperar så bevisar denna bild detta.
Xipo var faktiskt ovanligt harmonisk efter lektionen. Han kanske kände sig nöjd med ett väl utfört arbete?

Jag missade lite av teorin eftersom jag var tvungen att göra i ordning Xipo inför vår lektion, men här är ett sammandrag. Eventuella felaktigheter beror enbart på att min hjärna inte fungerade optimalt i värmen och att jag inte skrev några anteckningar, men förhoppningsvis fungerar minnet hyfsat.
João förklarade byggstenarna i utbildningspyramiden för en häst och vilka grunder man måste ha för att gå vidare till nästa avsats. Jag blandar portugisiska termer med engelska, precis som João.
"Calma" ("Calm" på engelska) är det första man måste etablera. En häst som är spänd eller stressad kan inte lära sig något.
Som det andra fundamentet måste man se till att den går framåt för skänklarna. Detta är viktigare än att kontrollera hästen. Många problem som att hästen stegrar sig eller backar kommer sig av att den inte är tränad till att gå framåt för de drivande hjälperna eller att man låter den stanna utan att man har bett om det.
Därefter kommer "Control", styrbarhet, inte bara att man kan reglera hastigheten utan också att man kan böja och flytta hästen.
Som fjärde steg kommer "Rythm", takt. Eftersom det inte bara är en fråga om taktfasthet, utan en taktfasthet under kontroll (föregående steg) kan man använda ordet kadens synonymt. Hit kan man träna alla hästar oavsett deras förutsättningar i exteriören, men det brukar vara först i det fjärde steget det syns tydligt om man har slarvat med de tre första. Och då är det bara att backa tillbaka och befästa de tidigare stegen.
Som ett femte steg i utbildningspyramiden kom "Concentration" som jag skulle vilja översätta med fokusering, det är inte bara samling, även om samling är en del av begreppet. Det är här man fokuserar energin och rytmen till svårare övningar som piaff eller passage.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar