tisdag 29 juli 2008

Löshoppning...

Jag hade skrivit upp på anslagstavlan att jag och Xipo gärna var med på löshoppningen som Marie och Anki planerade i ridhuset 10-12. Fast när jag kom dit och hade tagit in de tre musketörerna från hagen så kände jag mig rätt matt och funderade på om jag ens skulle orka med att bygga hinder i ridhuset. Fast Karin ville så gärna se Xipo löshoppa så jag stannade kvar.
Först fick de luttrade veteranerna Bingo och Alex testa banan och de gick ju smidigt. Det märktes att de gjort sånt här förr.

När det blev Xipos tur så tränsade jag honom (utan tygel förstås) och lånade ponny-hoppskydd av Karin (passar hans smala ben bättre än full-storlek). I ridhuset så ledde jag honom runt "ovalbanan" med alla bommarna på marken och det gick ju bra. Sen fick han göra samma sak på egen hand i trav och det funkade också. Sen la vi bommarna på ca 50 cm och så fick han testa samma sak igen. Först så försökte han kliva över bommarna, vilket precis funkar på den höjden. Andra varvet så skulle han galoppera, men det var mer skoj att visa som snabba vändningar i galopp och ställa sig i ett hörn i stället. Efter lite "övertalning" så fattade han att han skulle fortsätta runt ridhuset, men då försökte han springa mellan bomstöden och väggen på ridhuset och han lyckades faktiskt trycka sig emellan. Men så ställde vi ett cavalettistöd i mellanrummet och då verkade de som han förstod vad som gällde, mest för att han inte hade något val. Och efter ytterligare två varv då han utan problem hoppade över hindren tyckte jag det var nog, han hade ju fattat poängen. Och så tyckte jag att det var lite väl kvavt, även om jag stod mest still och det var Xipo som fick springa.

Slutsatsen är att han nog skulle kunna fungera rätt bra även med ryttare på ryggen på lagom låga hinder, med rätt träning förstås. Fast den träningen lär nog inte bli gjord av mig, jag kan ju i princip inget om hoppning...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar