fredag 25 juli 2008

Andra kliniken med João, dag 1

Jag är helt slut. Det är alldeles för varmt att rida sådana här dagar , även om Xipo verkar tycka att det var mer ok än jag. Det blev ju inte mindre jobbigt för att det var första dagen på kliniken med João och vi hann som vanligt (?) med mer på en lektion än vad jag trodde var möjligt. Jag såg inte så mycket av när de andra red då jag hade annat att göra på eftermiddagen. Jag hoppas ha lite bättre möjlighet till det imorgon. Jag ska se om jag kan få João att visa mig några enkla övningar vid hand som jag kan öva på till nästa gång vi ses i slutet av augusti. Eller om det är någon anna "hemläxa" som vi bör fokusera på.
Jag tror att en del av utmattningen beror på vätskebrist även om jag drack 1 1/2 liter bara på förmiddagen. Jag hoppas bara att Xipo också dricker tillräckligt, fast det verkar han göra med tanke på hur många gånger han försöker kissa i stallgången. Äta är jag mer osäker på då han, Martell och Accord bara verkar hänga vid grinden och inte beta. Fast de kanske betar på natten då det inte är så mycket insekter.

På lektionen idag blev det mest övergångar mellan olika gångarter och tempoväxlingar, även om vi gjorde lite öppna på volt i trav också (vilket inte precis är den lättaste rörelse för hästar att göra...). Jag var superkoncenterad hela lektionen och Xipo var mer samarbetsvillig än vad jag hade väntat mig, men João ville att han skulle runda halsen mer, eller rättare sagt att jag skulle tala om för Xipo att han skulle gå så genom att "massera tyglarna". João sa i alla fall efteråt att han tyckte att övergångarna var ok, och att Xipo verkade trivas hos mig, han hittade ju inte på några dumhetyer...
Imorgon ska vi jobba på att få mer energi i ekipaget, "with no stress". João ska dessutom också rida Xipo för att se vad han kunde göra åt formen, ska bli jättespännande att se. Tyvärr rider jag på eftermiddagen imorgon och enligt väderleksprognosen skall det bli ännu varmare än idag. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att vi rider inomhus i Bellas ridhus. Det är i alla fall skugga, men det fläktar ju inte så mycket, även om det finns bra "nätfönster".

0 kommentarer:

Skicka en kommentar