söndag 27 juli 2008

Andra kliniken med João, dag 3

Det är ju minst lika varmt idag som igår, och det ska tydligen vara lika illa så långt som femdygnsprognosen sträcker sig.
Idag red jag i alla fall på förmiddagen. Det var så varmt att jag och Maria som äger Accord tog in alla tre hästarna från hagen och ställde dem i sina boxar Där är det i alla falla skugga och lite svalare och framförallt så är det mycket mindre insekter Eftersom Xipo hade polarenstående i boxen bredvid var han mycket lugnare i sin box än vad han bukar vara. Så han får nog stå inne under dan i morgon också.

Som vanligt hann vi med alldels för mycket på lektionen, jag måste ju processa allt också. João visade mig i alla fall två övningar för hand i skritt som hjälper Xipo att jobba rätt med ryggen och nacken. Han tyckte att jag skall öva på dem varje gång innan jag rider tills vi ses nästa gång. Sen fick jag göra flera olika övningar som öppna och förvänd öppna på rakt spår och förvänd galopp. Och hela tiden fokusera på att Xipo ska gå i rätt form. Jag måste dessutom tänka mer på att förbättra min sits och verkligen ha hästen framför mig, då skulle dessutom handpositionen förbättras automatiskt så jag behövde inte egentligen tänka på att höja händerna även om de är för låga som det är nu. Jag drar också slutsatsen att jag nog ska rida med kortare tyglar än vad jag gjort hittills.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar