fredag 2 maj 2008

Hårdträning

Jag var i stallet nästan en timme innan min lektion skulle börja och jag behövde all den tiden. Xipo hade rullat sig rejält i hagen idag, allting var grusigt. Tur att han har teflonpäls så det var inte så svårt att få honom någorlunda presentabel. Och benlindorna tar fortfarande tid att fixa bra.

Xipo var verkligen laddad när det var dags att rida och jag var glad att det var Maria som skulle börja rida Xipo innan jag satte upp. Vilan igår efter vaccinationen var nog inte så nödvändig. Undrar hur det kommer att bli nästa helg, för då kommer jag inte att ha tid att rida dan innan kursen med João för vi har teamövning på jobbet.

Xipo såg riktigt snygg ut när Mara red och hon höll på minst i trekvart. Trots den långa "uppvärmningen" fick jag också en rejäl genomkörare. Först att rida honom från inre skänkel till yttre tygel i både skritt och trav och sen galopp på både större och pytteliten volt runt Maria, vilket krävde att Xipo flyttade över vikten rätt mycket till bakbenen. Jag måste förbättra mitt skänkelläge både så att tårna pekar mer framåt och så att foten är mer stilla i stigbygeln.
Djäklar vad det kändes i benen efteråt. Maria tyckte att jag var mycket bättre än förra lektionen, men hon verkade inte ta mig på allvar när jag hela tiden sa att"jag har övat". Vilket jag ärligt kan säga att jag har den senaste veckan, en timme om dan och det har varit fokuserad ridning med ett syfte varenda minut. Ingen oplanerad slöridning. Dessutom var det publik den här gången. Jag är så koncentrerad när jag sitter till häst att jag inte bryr mig. Men Xipo hoppade till när de gjorde en del plötsliga ljud, för att inte tala om när Marias hund Ville sprang omkring på läktaren så han hördes men inte syntes.

Xipo blev lite svettig så han fick stå och torka i stallgången medan jag mockade, kanske dags att skaffa ett svettäcke? Han blev jätterädd när jag skulle behandla honom med Switch knott- och fästingmedel, jag har aldrig sett honom så när jag gjort något tidigare. Undras varför, påminde det för mycket om att få sprutor?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar