fredag 9 maj 2008

Klinik dag 1


Nu har jag ridit första lektionen för João. Jag tycker att han var en väldigt bra pedagog som byggde upp ridpasset på ett logiskt genomtänkt sätt och vi hann med väldigt mycket på bara ett pass. Dessutom blev Xipo en väldigt trevlig häst att rida. Men João var också rätt krävande för så fort jag klarat av en övning så fick jag göra en ny med ökad svårighetsgrad och till slut så fixade jag inte det vi skulle göra och då blev João inte så glad. Så idag var jag den elev som mest fick veta att jag levde. Men jag har haft aikidoinstruktörer som varit betydligt värre så jag brydde mig inte så mycket utan fokuserade på det som gått så bra istället.
Vi började med att bara skritta och få Xipo att slappna av i den nya miljön. João gick bredvid och höll i tränset innan jag fick rida på egen hand. När Xipo kunde göra det på egen hand så blev det skänkelvikning och förvänd öppna i skritt. Sen blev de samma övningar i trav. När det också gick bra fick vi galoppera på volter i olika storlekar. När även det gick bra fick vi öva på förvänd galopp. Det gick ju också bra så då skulle vi göra galoppombyten och där fastnade jag i vinkelvolten totalt, det gick bara inte. Det kan ju ha att göra med att jag bara gjort galoppombyten 3 gånger i mitt liv tidigare. Fast det var ju klart bättre än i onsdags för då kunde jag ju inte ens fatta vänster galopp.

Förresten, det var buslätt att lasta Xipo på hästtransporten, gick på två minuter så var han inne och luckan stängd. Han stannade bara när han såg mig ducka under den främre bommen. Och sen var han väl så paff att han inte fattade att jag för första gången gav honom morötter i handen som belöning för att han gick in i transporten.

Maria red på Urco sista lektionen av alla och João var inte nöjd med hästen så han satte upp efteråt. Urco fick verkligen jobba och var helt genomsvettig efteråt och ändå var João inte nöjd. Urco är en häst som kommer att ha träningsvärk imorgon. Stackaren!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar