lördag 3 maj 2008

Mjölksyra

Lektion idag igen. Eftersom det var bra väder och underlaget i paddocken fortfarande var lite fuktigt så det inte dammade så mycket var vi ute. Denna gång hade jag kamera med så det finns lite bildbevis.
Maria började med att jobba Xipo för hand vilket gick rätt bra, men han var rätt pigg och lite trippig i steget. Det kan bero på att det det finns stenar av blandad storlek i paddocken och det kan kännas till exempel i strålen på hoven. Men Xipo får vänja sig.

Sen satt Maria upp och tränade honom bland annat i en övning i galopp som går till så här: man rider längs spåret på långsidan. Efter hörnet vänder man upp på medellinjen (eller tidigare, ju mindre volt desto enklare fortsättning) och vänder tillbaka på långsidan man kom ifrån, här har alltså hästen förvänd galopp. Man fortsätter i den förvända galoppen genom båda hörnen på den motsatta kortsidan. När man kommit ut efter andra hörnpasseringen vänder man snett igenom och avslutar ut i "rätt" galopp i samma hörn som man började övningen. Att tänka på är att när man vänder snett igenom måste man sala ihop och sakta ner galoppen, om man som jag inte har 100% koll på den förvända delen.

Efter att Maria ridit honom fick jag sitta upp och jag lyckades till sluta göra övningen i båda varven, men det var svårt. Xipo tyckte att det fanns ett otäckt troll på ena långsidan så han villa inte alls ligga kvar på långsidan i förvänd galopp. Jag satt kvar men måste se till att när han flippar så där att han inte får fortsätta och slängtrava nästa gång det händer utan att jag saktar ner till skritt eller till och med gör halt om jag inte kan behålla honom fokuserad på arbetet.
Avslutningsvis blev lite posering i skritt så att det till slut blev några bilder där jag satt på Xipo. Min sits såg bedrövlig ut, jag måste sänka hälarna.
Annars blev hemläxan till nästa gång byten mellan gångarter och framförallt att jag skall vara mer bestämd, direkt ner från galopp till skritt helst utan att han travar några steg emellan, framförallt inte i "dålig" form.
Hoppas jag fixar det, efter lektionerna i torsdags och idag har jag så mycket mjölksyra i låren att jag måste se jättekonstig ut när jag går...

Innan jag släppte ut Xipo i hagen så ställde jag honom i spolspiltan och duschade benen och bogen på honom. Han stod på helspänn hela tiden och det var inte alls lätt att få honom att förstå att han var tvungen att flytta på sig så jag kom åt båda sidorna. Det fick bli dagens miljöträning.

Och speciellt till Helena: Jag är nu övertygad om att lindor är bättre än benskydd. De sitter bättre på, håller smuts och grus utanför och skaver inte, samt är snyggare. Fast speciellt paddarna blir mycket skitigare och hårigare och de kräver regelbundna omgångar i tvättmaskinen jämfört med neoprenbenskydd. Och så tar det tio minuter att linda på alla 4 benen...
Eskadron har tydligen paddar i nåt gummiliknande material som ska vara kokbara, men hur ventilerande är de? Sen kanske jag ska skaffa lindor med dödskallar...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar