onsdag 21 maj 2008

Inspiration

Det finns en film på Youtube med João Lynce rider en häst som heter Ocaso.

Jag tycker den är intressant för det finns flera element jag gillar med ridningen i filmen: Galoppombytena är trevliga för att hästen ser så avslappnad ut. Många hästar spänner sig för att klara av ett byte.
Hästen bibehåller energin och framåtbjudningen genom hela galoppiruetten, många hästar tappar energin i själva piruetten för att få tillbaka den när de kommer ut ur piruetten. Sen är den inte perfekt ur dressyrsynvinkel för bakbenen är inte kvar på samma ställe utan gör en liten cirkel. Det kanske är priset man får betala för att bibehålla framåtbjudningen?
I piaffen har hästen flyttat bak vikten på ett bra sätt och verkar lätt och fin i frambenen, men rörelserna är lite ryckiga och de stora benrörelserna fram är inte riktigt proportionerliga med de små rörelserna hos bakbenen.

På det hela taget tycker jag filmen är en bra förebild på en häst som ser trevlig och avspänd ut i svåra dressyrrörelser. Jag vill också ha samma lätthet utan spännningar när jag rider Xipo.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar