onsdag 21 januari 2009

Nerverna utanpå kroppen

Det var hoppträning dag i ridhuset, precis som förra onsdagen. Jag är inte missnöjd med dagens ridpass för jag höll Xipo kontrollerad hela tiden, men jag känner ju så väl att han reagerar när de andra hästarna rev hindren eller kom upp bakifrån i galopp. Själv red vi nästan hela tiden i skritt, det blev väldigt mycket öppna och sluta, så jag har ju övat på läxan jag fick av Maria. Till skillnad från förra onsdagen så var däremot Xipo mycket trevligare de få minuter jag travade och galopperade. Vi gjorde faktiskt några riktigt trevliga galoppfattningar.

Tyvärr ramlade min medryttare av i söndags. Det är lite så jag skäms över min häst. Tydligen var det två andra hästar som hade dragit i ridhuset och kommit ifatt Xipo bakifrån när hon tog på sig handskarna och han hade hängt på. Ytterligare en ryttare hade ramlat av, men ingen av dem hade skadat sig allvarligt, som tur var.

Ibland undra jag hur smart det var att köpa en Veiga-häst med nerverna tidvis utanpå kroppen?
Ann tyckte jag borde se om det blir någon skillnad om han inte får någon havre då det är känt att havre gör att vissa hästar blir nerviga. Jag fick ta en säck med Mustang foder från hennes förråd och prova, så om jag och medrytttaren tyccker att det blir någon skillnad så får jag väl byta foderstat. Jag måste så fall räkna lite på proten-, energi samt vitamin/mineralbehov samt ta med vågen till stallet så jag vet hur mycket ett mått foder väger.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar