tisdag 13 januari 2009

Mjuk och välkontrollerad

Jag skulle ta in hästarna idag tillsammans med Helena så jag var mycket tidigare i stallet än vad jag brukar vara. Xipo var precis lika lätthanterlig som han varit varje dag sen vi flyttat. Det är en egenskap hos honom som jag vant mig väldigt lätt vid.
Eftersom jag var så tidig så red jag mycket tidigare än vad jag brukar och det var knökfyllt i ridhuset, hela sju hästar, vilket är dubbelt så mycket som jag är van vid. Oftast är det bara jag och nån till och det händer att jag är helt ensam. Nu fick jag koncentrera mig lika mycket på att inte krocka med någon som på vår träning.
Men när det är så många hästar samtidigt så blir Xipo lite spänd när de kommer för nära, speciellt när den andra hästen galopperar. Men han skötte sig finfint idag, inga plötsliga språng och ovanligt uppmärksam på ryttaren. På det hela taget var han väldigt mjuk att rida. Jag måste nog erkänna att min medryttare är bättre än jag på att få Xipo mjuk och lösgjord och hon red honom lördag, söndag och måndag, tre dagar i sträck. Inte undra på att han kändes bra...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar