söndag 11 januari 2009

Musikjakt

Min pappa hade (eller kanske fortfarande har) en LP-skiva som heter Flutes des Romaines (med stor reservation för mitt minne) som han måste skaffat på 70-talet. Inte helt oväntat så var skivan sprängfylld med panflöjter, men mitt i alltihop fanns ett musikstycke med ett instrument som heter taragott . Stycket har fascinerat mig totalt sen jag hörde det första gången, både melodin och klangen hos instrumentet.
Jag har funderat länge (gissningsvis i 20 år) på hur jag ska kunna höra stycket igen då skivan troligen är försvunnen och absolut inte utgiven på CD, men av en slump så snubblade jag över en Wikipedia-artikel om Dumitru Fărcaş som spelar taragott. Lite detektivarbete gör att jag hittar låten på YouTube:

Tyvärr är denna version inte lika bra som den jag kommer ihåg från LP-skivan, men vad gör man? Nu skall jag bara beställa CD:n med Dumitru Fărcaş från play.com...

Läs även andra bloggares åsikter om , .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar