söndag 25 januari 2009

Läromästare...

Det finns en "regel" som säger att ju oerfarnare ryttare desto erfarnare häst. Jag vet inte om jag håller med om det, jag tycker det är rätt svårt att rida hästar som redan kan allt och har bestämt sig för hur allt ska vara.
I annonser kan man ibland se hästar med epitetet "läromästare". Då brukar man mena en rutinerad häst som varit med om mycket (ofta tävlat), och som har lärt sig så mycket som den har förmåga till. Och den kan göra övningar med relativt oerfarna ryttare ryggen på grund av sin rutin.
Xipo är definitivt ingen läromästare på det sättet. Men jag tycker han ändå har vissa egenskaper som gör att jag har lärt mig massor av honom. För det första så tröttnar han aldrig. Jag kan öva på saker så länge jag orkar utan att han börjar tröttna och vägra. Sen ger han oerhört bra feedback, det märks väldigt tydligt om man rider honom bra eller dåligt. Sist så är Xipo en häst som inte tillåter att ryttaren såsar, jag måste helt enkelt bli bättre hela tiden för att hålla jämna steg med honom. Fast oftast känns det som jag är lite efter.

Så här skrev jag till Helena 21 januari 2008 när det gällde vad för slags häst jag letade efter innan jag köpte Xipo:
Några slutsatser kan jag dra efter att tittat på 20 hästar:
- Hur de är att umgås med och hantera på marken är lika viktigt för mig som hur de är att rida. Så jag sorterar bort en del hästar som du kanske skulle tycka är helt ok.
- Priset är sekundärt. Ok, jag kanske inte kommer att lägga tvåhundratusen, men jag kommer inte att sortera bort några hästar pga priset.
- Jag tycker att de spanska och portugisiska hästar jag ridit har generellt sett varit trevligare i sinnet än halvblod. Undantag finns givetvis på båda hållen.
- Jag tycker att utbildningsnivån inte behöver vara hög, om hästen har slutat "vingla med ryttare" räcker det.
- Jag vill ha toleranströskel mot småmisstag från min sida..
- Egen motor, jag vill inte behöva sitta och driva kontinuerligt.
- En häst som tänker efter före och inte reagerar blint.
- Hästar (och hästägare) som har väldigt bestämd uppfattning om hur saker och ting skall vara har jag inte mycket tålamod med, om inte deras uppfattning mot alla odds skulle överensstämma med min. Så ur den synpunkten känns en ung och formbar häst bättre.
- Och sen måste det vara en häst jag "klickar med". Jag har sett vettiga hästar som har lämnat mig helt oberörd. Det måste ju vara en häst som jag blir entusiastisk för. Inte bara nån som undviker dåliga egenskaper. Och tyvärr har de som jag hittills blivit entusiastisk för fallit på andra saker.
Xipo uppfyller alla de kraven, nästan... Det där med att "tänka efter före och inte reagera blint" är det rätt mycket dagsform på...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar