onsdag 28 januari 2009

Det tar tio år att bli expert

Googles forskningschef Peter Norvig har skrivit en kort artikel om varför man inte kan lära sig programmera nånting genom att bara läsa en "dummies-bok".

Det intressanta är att han refererar en del forskning som säger att inom många olika områden verkar det vara detsamma, det tar 10 år eller mer exakt 10000 timmar (utspritt på 10 år...) att bli expert nästan oavsett inom vad som helst. Då känns det ju lite surt att veta att jag rider 150-200 timmar om året (i alla fall då jag har en egen häst) och det skulle alltså ta 50 år för mig att bli expert på att rida.

Jag får väl trösta mig med att jag nog har uppnått de 10000 timmarna i mitt jobb (eller i alla fall snart gör det). När det gäller aikido gissar jag att jag kom ungefär halvvägs...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar