söndag 31 augusti 2008

Att ta det lugnt...

Nu är det en hel vecka sen senaste blogginlägget. Igen...

Idag var jag funktionär på Kungälvs hästsportklubbs klubbmästerskap i dessyr. Min huvuduppgift var att gå med domarprotokollen från domarbordet i manegen till tävlingssekreteriatet. Det blev lite enformigt i längden och en snabb överlagsräkning säger att jag har gått mellan en halv och en mil på alla de protokoll jag burit. Dessutom blev det riktigt varmt i ridhuset på eftermiddagen då solen låg på. Efter tävlingen var jag så trött att det blev ingen ridning utan det enda jag gjorde var att putsa tränset.

På det hela taget har det inte blivit så mycket ridning denna vecka, men allt är ju försås relativt...

Så här har schemat sett ut efter kursen förra helgen:
I måndags skrittade jag ut med Xipo i en timme i det fina vädret. I tisdags så arbetade jag honom vid hand vilket gick rätt bra trots en massa distraktion i form av nordsvensken Tindy och islandshästen Spjuna i paddocken. I onsdags var det vilodag, och det var lika bra med tanke på hur dåligt vädret var.
I torsdags och fredags så blev det två rätt tuffa träningspass där Xipo kändes ovanligt explosiv. Kan ju bero på att jag krävde lite mer än vanligt av honom. Fast han börjar bli för vältränad, jag var helt slut efter båda passen och han var knappt svettig.
I lördags hjälpte jag till att förbereda inför dagens tävling och efter det så blev det ett pass med arbete vid hand igen. Xipo arbetade väldigt bra. Fast han är lite bedrövlig ändå. När jag skulle behandla honom efteråt med Switch fästing- och knottmedel så slet han sig och sprang bort till Arwens hage och skulle visa upp sig lite. Hon gick ju igång på det och visade lite Terre a Terre. Fast Xipo tröttande rätt snabbt och gick för att beta och då var det inga problem att fånga i honom. Men jag blev lite orolig ett tag. Vem vet hur långt han hade kunna springa, tillbaka till gamla stallet? Sen band jag upp honom inne i stallet och fixade klart med Switchen. Han var inte glad men han accepterade det i alla fall.
Och idag var det som sagt var tävling, fast inte för oss...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar