onsdag 13 augusti 2008

Ridning som vanligt, igen...

Ridpasset idag gick rätt bra. Tror jag...

Jag lyckades få Xipo jobba på i hyfsat bra form i alla gångarterna och jag är speciellt nöjd med att jag kunde få honom att gå både på rakt spår och en halv volt med rätt position på huvud och rygg utan att han ville lyfta huvudet även i slutet av passet. Sen märker jag att han går bättre när jag är tuffare mot honom. Nu stod det en röd stol i enahörnet och denhar ju aldrig stått där innan så den ville han inte alls gå nära. Jag accepterar inte sånt så vi fick både skritta och trava förbi där ett antal gånger i öppna och då gick han kanon antaglien för att jag verkligen drev honom framför mig och inte accepterade några dumheter.

Men jag måste börja ha klocka på mig när jag rider. Jag hade varit i stallet mer än tre timmar när jag åkte därifrån och jag tror en bidragande orsak var det långa ridpasset. Men som sagt var, jag hade ju ingen klocka på mig så jag vet inte exakt hur länge vi höll på. Xipo är ju inte så gammal så jag funderar på om han blir överansträngd, men eftersom jag galopperar i kanske 5 minuter och travar i kanske 20 minuter så blir det ju väldigt mycket skritt och det är ju inte så farligt. Det är nog jobbigare för hans hjärna. Jag får se till att den inte blir överansträngd när han måste koncentrera sig så länge i sträck...

Eftersom jag kom till stallet så sent kom jag också hem jättesent, inte förrän kl 22.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar