lördag 9 augusti 2008

Världens häftigaste skulpturutställning?

Jag vet faktiskt inte om utställningen i Pilane gravfält på Tjörn är världens häftigaste skulpturutställning, men jag blev dj-vligt tagen när jag var där idag. Det är väldigt länge sen jag blev så upprymd av att titta på en konstutställning. Jag blev så tagen att jag var tvungen att stänga av bilstereon så att det var tyst i bilen på vägen hem till Göteborg för att kunna smälta intrycken.
Hade jag vetat hur bra det var hade jag tagit med en picknickkorg och käkat i "utställningssalen" för vädret var faktiskt bättre än vad man kunde tro enligt SMHI.


Mannen som lyckats åstadkomma allt detta heter Peter Lennby. Jag vet inte om han varit så inblandad i det konstnärliga arbetet att han också varit med och placerat ut konstverken , men han har all min all respekt för att han genomfört ett sånt här projekt.

Jag kan inte förklara alla intryck med ord och tyvärr gör bilder inte alls rättvisa den känsla jag fick av att vara på plats, men några konkreta saker bidrog definitivt till helhetsupplevelsen.
Först så var ju själva "lokalen", ett naturreservat på Tjörn, mycket vacker och upplevelsen förhöjdes av den vackra naturen och av fåren som betade där. Dessutom tyckte jag att det var en extra kick att man tagit ett gravfält, ett område som historiskt varit väldigt viktigt för folk, och använde till något som är "viktigt" idag (ja, jag tycker att kultur är viktigt i vårt samhälle).
Sen hade man placerat ut konstverken mycket bra i naturen, de blev liksom en organisk del av helheten, även om de är gjorda av människor i nutid, och trots att de flesta konstverken var inte gjorda för just denna platsen.
Sist så tycker jag att själva konstverken höll hög klass. Det fanns en bakomliggande tanke (inte alltid formulerbar i ord) som varkonsekvent och proffsigt utförd. Om man läste broschyren man fick vid inträdet fattade man att det inte precis är några amatörer som ställde ut på gravfältet utan internationella tungviktare.

Bilden är utsikten genom "Pilane Sten" av Knut Wold, inte för att det var det som grep mig mest utan för att det blev den bilden som jag blev mest nöjd med.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar