måndag 5 juli 2010

Träningsvärk

Xipo hade rätt mycket träningsvärk som av klättringen+galoppen i lördags. Och det var nog anledningen till att det gick inte så bra på WE-träningen igår söndag. Eller rättare sagt, alla moment som innebär precision i skritt och stå stilla och inte överilat sig gick kanon, till exempel kom vi igenom grinden på ett kontrollerat sätt flera gånger, vilket är kanon. Däremot var ju galopparbetet rent ut sagt skitdåligt. Pardon my french...
Jag får se till att inte anstränga honom lika mycket innan jag ska tävla den 14 juli (om jag inte blir bortlottad förstås) för då kommer han att röra sig långsammare än en full lemur på tävlingen.

Idag var det dressyrträning för Johanna på schemat och om jag får säga det själv kändes Xipo jättefin efter 20 minuters ridning.Sen tyckte Johanna att vi skulle träna byten. Först frågade jag om det var en bra idé och det tyckte inte Johanna, men sen ändrade hon sig och sa att han ska klara byta på kommando (jag undrar om hon har lärt sig det sätet att resonera av nån portugis eller?). Så hon släpade ut en bom som vi skulle träna byten över.
Det funkade förvånansvärt bra att byta i språnget över bommen, men språnget blev liiiiite större än vanligt. Det kändes som jag satt en halvmeter ovanför sadeln och aldrig skulle landa i den igen. Johanna sa det var ett bra sätt att väcka Xipo för hjälperna, men man ska inte träna in galoppombyten på det sättet regelbundet för då får man en häst som hoppar rakt upp i luften, byter och landar med en duns.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar