fredag 16 juli 2010

Monschau

Nu har vi kommit fram till vår första övernattningstad, nämligen Monschau. Vi hade ingen aning om vad det varför ställe när vi bokade på nätet, vi ville bara ha ett mysigt hotell inom rimligt köravstånd från hästtävlingarna i Aachen. Men det visade sig att Monschau var världens mest pittoreska ställe som det skulle stått i en turistbroschyr, Disney World skulle ha varit gröna av avund. Vägen hit slingrade sig igenom några djupa dalgångar och själva byn ligger längst ner i botten på en. Majoriteten av husen är korsvirkeshus som inrymmer restauranger, caféer eller hotell. Vi åt middag på en sådan restaurang intill ån som rinner genom byn. Vi beställde kött som vi fick in rått tillsammans med en het sten. Köttet lades på stenen och åts efter ett tag tillsammans med kryddsmör och en bbq-sås som med allra största sannolikhet var vår hemmafavorit Sweet Baby Ray. Till efterrätt blev det varm apfelstrudel med både vaniljsås och glass.
Tyvärr är det minst lika varmt i Tyskland som hemma och hotellet har varken luftkonditinering eller trådlös internetuppkoppling så just nu ägnar jag mig åt torrbloggning tills det blir tillräckligt svalt för att kunna sova.
Nu brakar åskan lös, så skönt! Men undrar hur det funkar här nere i dalen, åskan kanske studsar mellan bergväggarna hela natten?
Kajsa passade på att blogga lite åt mig medan jag duschade, men jag låter det stå kvar...

För övrigt kan jag konstatera att köra på autobahn är tråkigt, men går fort. Men det finns vackra vägar vid sidan om. Skoltyskan funkar, i alla fall om man inte gör något mer avancerat än läser en meny på en restaurang. Och tysk öl är god, båge generell lager och den lokala Monschauer zwickelbier.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar