måndag 19 juli 2010

Födelsedag

Eftersom det är min födelsedag idag så har Ulrik låtit mig gästblogga. S-Hertogenbosch var varmt, jättevarmt. Vi åt lokal lättlunch på ett kafé, Ulrik festade till på holländska Bitterballen och jag åt en hemmagjord hamburgare dränkt i svampsås. Vattnet i Holland är dyrt och serveras i alldeles för små flaskor. Efter en promenad runt staden konstaterade vi att det inte bara är muséer och teatrar som har stängt på måndagar i Holland, utan även många affärer. Många av de som har öppet öppnar dessutom sent, framåt tvåtiden. Vi hittade i alla fall ett varuhus med trådlöst internet, där vi lyckades boka in oss på ett riktigt bra hotell i den lilla byn Hulshorst, på lagom köravstånd. Vi hittade faktiskt två välrabatterade alternativ i de trakterna, men jag propsade på ”The Golden Tulip” eftersom deras pool såg mycket lockande ut i den 34-gradiga värmen. Det var perfekt med ett svalkande dopp.
Presenter hade jag redan fått av Ulrik, en datorväska som jag kan ha när jag cyklar och lämpligt nog en ylletröja. Jag använde inte den senare på själva födelsedagen, men jag ser fram emot att få använda den framåt hösten.
Den här kvällen hade vi ju hamnat en bit utanför tätbebyggda områden, så vi var lite bekymrade över om vi skulle hitta ett bra matställe. Vi blev därför lite förvånade när vi fick se en kinesisk restaurang i ett hus i ett villaområde. Restaurangen såg bra ut, och menyn verkade spännande, så vi bestämde oss att äta där. Utifrån såg huset ut som vilken villa som helst, men till skillnad från de flesta villor hade de en karpdamm i entrén. Menyn fanns på holländska och kinesiska, så vi gissade ganska vilt. Jag beställde struts med vaktel och Ulrik anka. Strutsen var mycket smakrik med en stark sås som inte smakade likt något jag ätit tidigare. Det var jättegott! Även Ulrik var nöjd med sin anka, som serverades med en sås som även den smakade rätt annorlunda. Till efterrätt valde jag en kokos-cremè brulée med champagne-parfait och lichte-bom. Det senare såg ut som en pingisboll, och man var tvungen att ta in hela på munnen på en gång eftersom den var som en vätskefylld ballong som poppade i munnen. Hela efterrätten var sval och god och passade bra efter den starka strutssåsen. Ulrik åt wonton-knyte fyllt med frukt serverad med vanilj- och kokosglass och ananasfromage.
Efter middagen åkte vi tillbaka till hotellet och satte oss i den vackra trädgården, nära den stora papegoj-voljären. Kvällen var fortfarande ljummen och vi beställde in några drinkar – ett bra sätt att avsluta en bra födelsedag.
Hälsningar Kajsa

0 kommentarer:

Skicka en kommentar