tisdag 30 september 2008

Hos veterinären igen

Jag uppdaterar bloggen i reklampausen på Top Gear, som kanske är det mest underhållande programmet som går på TV just nu. Fast det går ju på en idiotkanal som Kanal 9 så ingen i hela Sverige kan se det...

Veterinärbesöket idag var ett antiklimax. De tyckte att eftersom det bildats en sårskorpa utanpå det lilla svallkött där var så ville de inte pilla bort den. Så de kollade bara att han inte var halt och att såret såg rent ut utan något var. Sen fick vi åka hem...
Fast Xipo var ju precis lika jobbig som väntat. Jag sa till veterinären att hon skulle vara försiktig och att han är snabb med benen. Eftersom han fick dubbel dos bedövning förra gången så tog de inga risker utan sköt honom så full som det gick med en så liten häst. Och när han knappt kunde stå på benen så försökte hon undersöka såret närmare. När Xipo hade ryckt åt sig benet med Bruce Lee-fart trots bedövningen blev hon försiktigare men det slutade ändå med att jag fick bremsa honom, en sköterska fick hålla ena frambenet och sen kunde veterinären titta på såret. Hon tycke det inte var lönt att skriva ut Lotagen om det skulle bli mer svallkött för jag skulle ju aldrig kunna smeta på det på egen hand utan jag skulle ringa ingen i så fall. Fats hon trodde det skulle läka fint, men han skulle vila i rasthagen en vecka till så att såret inte skulle gå upp igen. Tydligen var det jättebra att jag hade spolat såret med kallt vatten så det kunde jag gärna fortsätta med om såret såg smutsigt ut.

Fast det som mest skönt är faktiskt att jag kunde köra honom fram och tillbaka på egen hand utan missöden. Det var det som jag oroat mig mest för sen igår morse.
Inga parkeringsskador på släpet och framförallt inga missöden med att lasta och lossa Xipo. Det är alltid en risk att göra sånt när man är ensam.
Xipo har tagit för vana att stå och fundera några minuter på rampen varje gång innan han går hela vägen in. Han verkar inte rädd eller stressad så jag antar att jag får ha lite tålamod bara...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar