fredag 12 september 2008

Sova och tänka...

I morgon ska det bli sovmorgon. Hopas jag inte som vanligt vaknar av mig själv. Det har jag gjort de två senaste dagarna trots att jag ätit sömntabletter. Fast jag får väl trösta mig med att 7 timmars kontinuerlig sömn är bra mycket bättre än 5 1/2 timme...

På söndag måste jag röja i lägenheten, det har blivit kraftigt eftersatt de senaste veckorna. Nästa helg kommer pappa Per hit och han brukar alltid tycka att det är för stökigt.

Jag läser en intressant kurs på IT-Universitetet.; "Science & Research Methodology", som en del av mitt doktorerande. Just nu föreläser docent Sven Andersson om vetenskapsteori, hans första föreläsning handlade närmare bestämt om positivismen och Karl Popper och vad som skiljer de synsätten på kunskap och vetenskap åt.
Jag får lite intressanta idéer om vad som faktiskt får kallas vetenskap skulle skilja sig åt mellan de synsätten och misstänker till exempel att det som i USA kallas "Intelligent Design" faktisk skulle anses vara vetenskap enligt en positivistisk definition, men inte enligt Popper.
Jag kanske ska skriva ner mitt resonemang som inlämningsuppgift? Det borde väl visa att jag inte bara har lyssnat på föreläsningen utan att jag också har förstått kunskapen tillräckligt bra för att kunna tillämpa den på exempel som inte har gåtts igenom i kursen. Ambitiöst? Men det borde man nog kunna kräva på doktorandnivå...
Fast jag misstänker att detta rean har gjorts av någon annan och jag vill inte bli misstänkt för plagiering.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar