fredag 12 september 2008

Fixa idéer

Sofia Johansson lovade att komma och hjälpa mig att lägga om förbandet, vilket var jättesnällt av henne då Sofia som sköter stallet skulle iväg och tävla med Corré. Xipo har ju varit utan bandage sen igår kväll så jag började med att försöka rengöra såret genom att spola honom med vattenslangen, vilket faktiskt gick jättebra. Han stod helt still trots att jag riktade strålen rakt på såret. Så allt hans sjåpande och stirriga beteende beror inte på att det faktiskt gör ont utan är bara en fix idé i hans huvud. En idé som tyvärr nog blir väldigt svår att träna bort.

Men när vi sen skulle försöka lägga på ett nytt bandage så var det helt kört. Xipo ville inte stå still med benet varken utan eller med brems, precis som igår. Vi försökte inte så länge utan han får gå utan bandage tills vidare om såret inte ser ut att bli värre.

Jag är faktiskt inte så orolig längre. Jag ringde till hästkliniken idag på Åby och fick prata med klinikchefen själv, veterinär Heimdahl (blivande chef för stuteriet i Flyinge). Enligt honom så kommer såret att läka både med och utan bandage, den största fördelen är att bandaget i viss mån kan motverka svallkött som man annars kanske får ta bort. Men ikväll såg såret bra ut och svullnaden såg mindre ut än igår, så det hela kanske är på rätt väg? Och veterinären tyckte att det inte var värt risken att bli sparkad bara för att lägga om såret.

Imorgon ska jag hämta den sista dosen antibiotika på apoteket i Kungälv, ta hand om Xipo och sen gå på lusitanofeiran på Hisingen. Jag lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle hjälpa till som funktionär, men då slipper jag betala inträde till de två klinikerna med João Lynce och Julio Borba.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar