torsdag 11 september 2008

Nu är jag less på det här!

Alltså dj-vla skithäst! Xipo blir ju bara värre för varje dag. Jag är helt förtvivlad för jag inte kan ta hand om min häst och jag vet uppriktigt sagt inte vad jag ska ta mig till. Jag får väl sälja Xipo, men det går ju inte heller förrän han är återställd.

Jag kan ju inte begära att någon annan ska ta hand om den farliga delen (dvs bakbenet) eller att de ska stå och vänta i all evighet så att Xipo lugnar ner sig, för det verkar han ju inte göra. Idag hjälpte Anni mig först och sen Kristina bara för att det tog så lång tid.

Man hade ju kunnat hoppas på att Xipo skulle vänja sig vid att jag lägger om förbandet vid det här laget, men det är tvärtom, han blir bara mer och mer stirrig för varje gång. Idag gick det bra att ta bort det gamla bandaget med kompress. Det gick halvdant att tvätta såret, att torka ur det värsta gick väl så bra, men när jag sen försökte skölja såret med koksaltlösning så började han ju rycka benet. Och sen var det helt kört att få honom att hålla still benet, bara jag närmade mig bakbenet så började han rycka åt sig benet. Och det spelade ingen roll att han var bremsad.
Nu får han stå utan bandage eller kompress. Jag kan bara hoppas att såret inte vätskar för mycket. Kristina sprayade lite sårspray på honom som förhoppningsvis skyddar lite mot eventuell smuts. Enda trösten är att det är rätt lätt att ge honom antibiotikan. Jag ska försöka ringa veterinären på Åby Hästklinik imorgon, men det är ju inte mycket de kan göra, mer än möjligen lugna mig, eller inte lugna mig i värsta fall...

På lång sikt så går det inte att ha det så här om han fortsätter detta beteendet, det blir ju helt omöjligt att kratsa ena hoven på honom. Och hur han kommer att reagera när han ska bli skodd vågar jag knappt tänka på. Min häst kommer att bli svartlistad hos hovslagaren.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar