fredag 1 januari 2010

Summering av året som gått

Andra hästbloggar har gjort rätt seriösa ansträngningar för att summera året som gått, men jag tar en lite mer tillbakalutad approach.

Året började med att Xipo flyttade tillbaka till sitt första stall, till och med till samma box,vilket ha måste ha känts skönt. Xipo fick i och för sig en ny granne på ena sida, nämligen Carlsson, som var så nyfiken att han började äta ner väggen för att kunna umgås bättre. Statusläget är att den översta plankan är numera helt av. I teorin gör det knappt någonting eftersom hela stallinredningen skall bytas ut (5 boxar av 10 redan ombyggda), i praktiken vet jag inte riktigt när det blir gjort. Tyvärr medförde stallbytet att Xipo fick börja gå i en mycket mindre hage, vilket var sådär kul.

Vi red några kliniker på våren och sommaren, för João Lynce och Charlotte Wittbom, båda tränare verksamma i Portugal. På det hela taget gick det bra, det var faktiskt väldigt inspirerande och jag kände mig inte som så dålig ryttare ändå. Jag bytte dessutom tränare på hemmaplan också, till Fia som står i samma stall som jag. Lite mer traditionell svensk ridträning, men det hjälpte mig nog att utvecklas ändå.

När sommaren kom, vilket i hästsammanhang är detsamma som att hästarna får gå på gräsbete dygnet om, fick Xipo åka ut i den stora hagen tillsammans med sin nya kompis Rocky. Jag orkade inte hålla på och ta in och släppa ut Xipo vid dåligt väder eftersom jag har dubbla jobb, utan de fick gå och skrota därute i tre månader från dag ett. Xipo verkade inte bry sig, det enda han inte gillade var att jag var tvungen att smörja in mulen med solskyddsmedlet varje dag, för den blev jätteröd. Till slut fick jag skaffa värsta barnsolskyddsmedlet med SPF 50 samt heltäckande flughuva . Då började mulen läka ut. Och till nästa sommar ska vi komma ihåg att inte försöka smörja mulen i hagen för då vill Xipo inte bli fångad...

I slutet av sommaren blev det en till klinik för João som gick riktigt bra. Och senare på hösten ännu en för Charlotte. Om jag tar hur bra vi har ridit på klinikerna som en måttstock på hur vi har utvecklats under året har det gått riktigt bra. Det hjälper ju lite att båda tränarna tyckte att vi förbättrats mycket sen förra gången.

När hösten började så var det slut på grönbetet. Och de vanliga rutinerna med att sova inne på nätterna började. däremot fick Xipo möjlighet att gå med den andra skimmeln i stallet, Budweiser. Vilket tydligen var väldigt kul. Xipo är en retsticka som vill leka mest jämt när han har sällskap verkar det som...

September innebar också att den nya lyxsadeln kom. På det hela taget ett lyft för Xipo som rör sig mycket friare i nedsutten trav, men den krävde lite omställning för husse, men var nog ett lyft för mig också. Sen var jag tvungen att skicka iväg sadeln några veckor i slutet av november för Xipo hade musklat om sig, och då var det tillbaka till den gamla sadeln ingen. Men sadeln har kommit tillbaka nu, och jag har väl inte riktigt ställt om mig för andra gången. Men jag har goda förhoppningar. Ja har dessutom besökt en osteopat så att jag ska kunna sitta helt rakt och inte belasta ena sidan mer än den andra, och det verkar ha gett bra resultat.

Nu är det vinter, det vill säga snö i hagarna och minusgrader dygnet om. Då kan vara lite halt att gå omkring i hästskor, men Xipo verkar väldigt stegsäker. Han har dessutom fått broddar i framskorna, medan hagkompisen Budweiser har broddar runtom. Det finns en viss skaderisk om de måttar sparkar mot varandra, men den är förhoppningsvis mindre än eventuella vricknings- och fläkskador om de skulle halka.
Minusgraderna har lite andra nackdelar som att vattenkopparna fryser så man måste se till att det finns färskt vatten i vattenhinken i stället och att man får ha tjocka täcken på hästen, men man slipper i alla fall leran.

Planen för nästa år är givetvis att fortsätta träna, så mycket jag nu hinner, för Fia, João och Charlotte. Och dessutom börja med träning i Working Equitation. Jag får nog acceptera att det inte blir mer ridning än 4 gånger i veckan igenomsnitt, det går inte att få ihop mitt liv annars. Men för att rivstarta året så har jag bokat flygbiljetter till Portugal för intensiv dressyrträning. 12:e februari bär det iväg...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar