onsdag 10 juni 2009

Hästar är gjorda av socker?

Jag rider inte så mycket nu, "bara" 3-4 gånger i veckan och ikväll var första gången sen i söndags.

Xipo går ute dygnet om nu tillsammans med Rocky, vilket de har gjort sen i lördags. Idag regnade det rätt mycket när jag kom til stallet, men hästarna verkar inte bry sig, till skillnad från oss människor.
Jag tänkte ju rida så Rocky fick ju vara kvar ensam i hagen när jag tog in Xipo för att sadla honom. Det gick ju bra så länge Rocky hade kvar några kompisar i hagen bredvid, men när deras ägare tyckte att hästarna skulle vara inne i natt för att det regnade blev han ju kvar alldeles ensam ute och det kan ju vara rätt jobbigt och stressande för ett flockdjur som en häst. Tyvärr så verkade Rocky inte bli helt lugn ens när han fick sällskap av Xipo igen efter att jag hade ridit.
Nästa gång ska jag tänka på att inte ta in Xipo från hagen för att rida om Rocky är kvar helt ensam ute. Tyvärr verkar de andra hästägarna i hagarna bredvid tro att hästar är gjorda av socker och att de klarar inte av lite regn när det är tolv grader varmt och vindstilla. Det gör ju att det är lite svårt att planera i förväg, idag hade jag ju fått gå ut med Xipo så fort jag såg de andra hästarna tas in.

Just det, ridningen gick skitdåligt, det blir så ibland...

2 kommentarer:

kontakt sa...

Vad innebär det att ridningen går dåligt? Vad är målet?

Ulrik sa...

De långsiktiga målet är inte speciellt ambitiöst; ha roligt med min häst och känna att vi utvecklas tillsammans.

Just den här gången saknade jag den vanliga framåtbjudningen från min hästs, och ingen vilja att "ta i", han var spänd och stel i stället för mjuk och rörlig. I kombination med att jag var ofokuserad och trött så blev samspelet mellan oss rätt dåligt och jag kunde inte gör mycket åt det trots att jag försökte. Alla ryttare har sådana dagar, i alla fall relativt den nivå de brukar rida på.

Skicka en kommentar