söndag 15 november 2009

Årets sista klinik

Nu har vi varit på klinik (kurs med åskådare för de som inte är med i hästvärlden). Jag kan väl inte riktigt skriva "kurs igen" för det var flera månader sen sist.

Den här gången fick vi åka lite eftersom träningen var i Alingsås. Så det blev att fixa fram en hästtransport och sen lasta. Xipo var ju inte så pigg på att stanna i transporten sist vi skulle ut ock åka utan ville gå ut igen så fort vi var inne, men den här gången hade jag anlitat erfaren hjälp i form av Kajsa (se bilden där hon håller Xipo i Alingsås).
Vi började med att försöka snällt men det gick inte så bra, så vi plockade fram lastlinan relativt snabbt och då var det inte så knepigt att få in Xipo. Jessica som också var i stallet var dessutom snabb med att smälla igen dörren när han väl var inne. Och när Xipo är inne i transporten och dörren är stängd bakom honom så står han väldigt snällt som synes.
Eftersom det var lektioner två dar i följd så blev det totalt fyra gånger som Xipo skulle in in i transporten, men det gick bättre för varje gång, sista gången när vi skulle hem sprang han nästan in av sig själv. Det är bra med en häst som snabbt lär sig vad som gäller...

Själva kursen var väldigt kul. Det var för Charlotte Wittbom som jag ju har ridit för förut så jag hade ju viss föraning om vad det var för typ av ridning. Vi fick träna på mycket övergångar, trav-skritt-trav, skritt-galopp-skritt. Nu när jag tänker på det så var nog halt den enda övergången vi inte tränade på. Vi provade för skojs skull på byten också men la ner det, det var bättre att fortsätta på grunderna. Intressant var också att ju mer samlad Xipo blev desto lättare hjälper gick det att rida med. jag fick ta av mig sporrarna på andra lektionen för att han inte skulle flyga i taket.

Vi fick väldigt mycket beröm av Charlotte som tyckte vi hade blivit mycket bättre sen sist. Xipo var mer musklad och balanserad och jag hade en mycket bättre sits. Tyvärr var ridhuset vi red i inte så optimalt att fotografera i, men jag bjuder på en bild. Rätt suddig, men den visar i alla fall på hur mycket Xipo sätter bakbenen under sig i galoppen, ända fram till sadelgjorden...

Vad jag ska tänka på är följande:
  • Hand utan skänkel, skänkel utan hand.
  • Ge efter i innertygeln.
  • Höjer Xipo huvudet, bredda händerna något.
  • Se till att han inte går under tyglarna. Om han nu inte kommer undan arbete genom att höja huvudet.
  • Rörlig i nedre delen av ryggen, framförallt i trav nedsittning, då komemr nog också händer att bli mer stilla i traven
  • Noggrann skänkelplacering, innerskänkeln precis vid sadelgjorden, ytterskänkeln bakom när vi går på volten. Skänkelvikning har samma skänkelpalcering, det är innerskänkeln som ställer hästen.
  • Inga sporrar.
  • Axarna åt rätt håll. Vänsteraxeln åt höger i högervarvet och vice versa. Speciellt viktigt i öppna och sluta. Till slut så var Xipo så känsliga att det räckte att flytta skänklarna till rätt ställe och vrida axlarna så gick han i skolorna utan att jag behövde ge något tryck med skänklarna alls utom för framåtbjudningen (som gör med ytterskänkel)
  • Gör avsaktningarna med tyngden i sätet.

Eftersom jag ändå var åt det hållet i Sverige passade jag på att titta på "Pacing in vaudeville" av Örjan Andersson på Vara konserthus. Mer om detta i ett annat blogginlägg.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar