onsdag 13 januari 2010

Rida när det är kallt

Det är inte så lätt att få till seriös ridning när det är kallt. I alla fall inte på Xipo, som verkar vara konstruerad för ett varmare klimat. Många har undrat om jag har klippt Xipo, men han har faktiskt tunn vinterpäls. Sommarpälsen är förstås ännu tunnare...

Nåväl, tillbaka till ridningen. vad är problemet med att rida när det är kallt då? För det första tar det lång tid att värma upp. Ibland känns det som varken Xipo eller jag är uppvärmda ens efter en timmes ridning. För det andra så verkar inte Xipo gilla att anstränga sig. senaste veckorna har vi haft en nedåtgående spiral då jag haft svårare och svårare att få honom att vara spänstig utan att vara spänd. Nu har det snarast varit tvärtom, spänd utan att vara spänstig. Fia har hjälpt mig med träningen, annars hade det nog varit ännu värre.

I söndags fick Xipo först massage och sen galopperade vi en massa rundor på ett snötäckt fält. Det verkade vara en riktigt bra medicin för när jag red senast vara han både spänstigare och mer reaktionssnabb än på jättelänge. Det kan ju också ber på att jag börjat rida med dressyrspö på inrådan från Fia, så några vetenskapligt belagda slutsatser om vad som är orsaken har jag inte. Men vi fortsätter med spö ändå. Det är inte så att jag behöver peta på honom med det, det räcker med att ha det i handen...

Nu hoppas jag att kylan ska hålla sig lite längre så att vi kan rejsa ute lite mer, även om alla andra klagar på minusgraderna. Men som jag har sagt till andra som klagar på att det är kallt: Man slipper leran!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar