fredag 15 januari 2010

Rida när det är kallt, del 2

I förra inlägget tog jag upp vissa svårigheter med att få till bra träning när det är kallt, men det är inte de enda problemen.

För det första så bakar jag in hela hästen i täcken när han inte ska jobba, så han är en michelingubbe i hästform. Nu när det varit som kallast har Xipo haft ett 200g stalltäcke och ovanpå det ett 300g utetäcke både när han går ute och när han står i stallet på natten (stallet är precis lika kallt som ute). Det verkar funka i alla fall. Men det tar ju också extra tid både innan och efter man ska rida.
En intressant sidoeffekt med täcken när det är så här torrt är den statiska elektriciteten

Sen är det den eventuella halkan som avhjälpes med brodd i hästskorna. Eftersom Xipo har sällskap i hagen har han bara brodd i framskorna för skaderisken på den andra hästen om det gårhett tillnärde leker, men om vi ger oss ut på de hala grusvägarna får man dra i brodd i bakskorna innan ridturen och ta ut dem igen efteråt. Vilket givetvis också tar tid, speciellt ned tanke på att man måste fixa till gängorna med gängtapp varje gång.

Men det svåraste när det är kallt är att klä mig rätt. När man bara skrittar på lång tygel så är man ju inte så aktiv, och behöver rätt mycket kläder, även om jag inte alls är frusen av mig. Sen är jag rätt energisk under själva ridningen och blir därför svettig, så då är det ju inga problem att hålla värmen. Men när man sen ska varva ner och framförallt när man ska plocka upp hästskiten efter Xipo är det skitkallt att skritta och gå omkring i de svettiga ridkläderna. Det krävs i princip varenda trick med funktionskläder som jag lärde mig när jag ägnade mig åt skidbestigning i Kiruna för att klara av det. Man kan ju fråga sig varför ryttare och ridkläder fortfarande är rätt konservativa när det gäller sånt, man hittar inga såna kläder i ridsportaffärerna i alla fall.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar