torsdag 28 januari 2010

Galopp på alla möjliga sätt

Eftersom bloggen inte uppdaterats på länge kan man tro att jag slutat rida, men så är inte fallet. Visst, jag rider inte fem gånger i veckan, snarare 3-4 gånger, men ridning har det blivit.

Men vad har vi gjort då? Ja nu när det är kallt och ett rejält snötäcke så kan man rejsa på slåtterängen, vilket vi gjort några gånger på helgerna. På vardagkvällarna är det lite för mörkt för såna äventyr. Det går rätt bra, men jag vågade inte gasa för fullt. Andra gången
fattade Xipo vad som gällde och sprang runt lite i den hastighet han kände för, vilket var lite snabbare än vad jag kände mig bekväm med. Det är tur att det går att stanna honom...
Men att galoppera ute är rätt kul ändå, Xipo verkar helnöjd efteråt och så gör det underverk för framåtbjudningen när vi sen tränar dressyr inne i ridhuset.

Sen har vi löshoppat för andra gången i Xipos liv. Första gången var väl för över ett år sen. Löshoppning, för de bloggläsare som inte vet, är hoppning utan ryttare på en inhägnad ovalbana med två hinder efter varandra så att hästen ska få bra flyt i sin hoppning. Ett utmärkt sätt att träna upp spänst och styrka.
Xipo är egentligen lite för smart för såna här övningar. Varför ska man hoppa över hindrena när det finns en glipa mellan hinderstolpen och sargen som man kan tränga sig igenom? Sen var vi tvungna att få honom fokuserad på hindrena istället för att bara galoppera runt vilket vi gjorde genom att hänga en väst över översta bommen på sista hindret. Det var rätt roligt att se Xipo gasa i svängarna för att sen koncentrera sig ordentligt över hindren. Tur att han har extremt bra balans som han sladdade runt i kurvorna på det hårda underlaget i ridhuset. Kunde han hoppa då? Jo, faktiskt, vilket förvånade flera som trodde att lusitanos inte kan ta sig över hinder. Jag tyckte Xipo hade bra teknik, men jag är ingen expert.

Bilder? Nä, det var inte läge att ta några bilder från hästryggen i galopp, och när vi löshoppade så hade jag glömt kameran. Mobilen duger icke för actionbilder...

Nu blir det ridning max tre gånger i veckan de närmast veckorna, men sen blir det hårdträning för då är nämligen en resa till Portugal inbokad med många dressyrpass inbokade. Till skillnad från förra gången för två år sen har jag dessutom resesällskap den här gången. Helkul!

2 kommentarer:

Nypan sa...

Lyckliga du som kan galoppera på flera vis, jag skulle vara glad om jag hade balansen att galoppera på ett vis ;-)
Du har en väldigt vacker häst iaf.

Vid kyla så kan man ju alltid hitta på andra saker så man håller sig varm.
Ex. springa brevid hästen :-D

\Anette

Ulrik sa...

Tack för komplimangen!

Nu har jag inte riktigt problem med att hålla värmen när jag rider, tvärtom så vill jag bli av med all överskottsvärme så springa bredvid känns lite överdrivet. Dessutom skulle jag aldrig hinna med...

Skicka en kommentar