lördag 4 oktober 2008

Working Equitation och hispig häst

Jörgen skulle kommit och skott Xipo igår, men hans schema under dagen drog ut på tiden så han fick komma imorse istället, klockan 8!!! Så det var bara att sätta klockan på halv sju en lördag...
Tyvärr gick det inget bra. Xipo vägrade låta Jörgen lyfta på det skadade benet så han fick nya skor på bara tre av benen. Vi får ta det fjärde någon dag då han inte är så fånig. Tråkigt då jag kunde kratsa alla fyra hovarna så sent som igår kväll. Efter skoningen mockade jag och fixade mat, samt sopade sadelkammaren och krattade utanför höförrådet.

Sen åkte jag till Lysegården där Maria skulle ha Working Equitation-träning hela dagen. Jag hade lovat Sofia J att jag skulle filma henne. när hon red på sin ena islandshäst Solfari. WE-träningen verkade så kul, jag blev så sugen att rida själv. Det gick jättebra för Sofia, stabilt och väldigt välkontrollerat på alla hinder. Men hon verkade så missnöjd efteråt, jag tror hon har för höga krav på sig själv, eller kan inte se på sig själv objektivt. Själv fick jag kramp i armen av att hålla videokameran i en timme.

Tyvärr så lär det nog ta ett tag innan jag kan göra nåt sånt med min hispiga häst. Idag var han rent bedrövlig, eller för dj-vlig hur man nu vill uttrycka det.

Jag hade kommit överens med min mamma och hennes man att de skulle komma och hälsa på Xipo för första gången efter jag filmat Sofia, men det var ju rent pinsamt att hon fick se Xipo idag. Hon fick verkligen se honom från hans absolut sämsta sida.
Det gick ju bra att ta ut honom ur hagen och ta av täcket och så, men sen tänkte jag att de kunde följa med lite när jag tog den dagliga promenaden med Xipo. Men han var hemsk, han försökte gå förbi mig, försökte äta på vägen, stannade inte när jag stannade eller bara slängde med huvudet,. Ibland till och med stegrade han sig. Så jag fick be min mamma och hennes man att gå minst 10 meter framför mig bara för säkerhets skull. Av förklarliga skäl kunde vi inte prata så mycket eftersom jag fick koncentrera mig så mycket på vad Xipo gjorde, men jag undrar vad de tänkte.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt hans beteende. Om det bara beror på överskottsenergi kommer det nog att lösa sig av sig självt när jag börjar jobba honom. Om min hantering av honom är dålig blir det ju svårare och jag är väldigt rädd att jag förvärrar hans beteende bara genom att umgås med honom. Om han faktiskt har blivit knäpp på riktigt så får jag sälja honom eller ta bort honom, jag vägrar att ha en häst som beter sig så hela tiden.
Nästa gång vi ska ut så ska jag ha träns på honom.

Jag är rätt tacksam om min tränare Maria kan rida honom de första gångerna, men det är knappt jag vill be om det. Tänk om han stegrar sig med ryttare på ryggen också?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar