onsdag 8 oktober 2008

Börja jobba

Jag longerade Xipo idag och han skötte sig exemplariskt. Det märks han har gjort sånt förr i Portugal. Vi körde hela koncentrationsutrustningen som jag lånade av Sofia U; gjord med inspänningstyglar kopplade till bettet, och kapson som jag fäste longerlinan i. Fast inspänningstyglarna var för långa till hans korta hals och de var ändå dragna till sista hålet. Jag får väl köpa egna i ponnystorlek...

Jag hade konfererat med samma veterinär på Åby som jag var hos första gången och hon tyckte att jag kunde försöka longera honom och även släppa ut honom i en stor gräshage så han fick lite mer stimulans. Fast jag hade ju blivit förvarnad att såret tyvärr skulle kunna gå upp lite om han tog i med benet och det var vad som hände. Idag hade det bildats en rejäl sårskorpa vilket är ju jättebra. Men efter vi tränat så hade det glipat lite i sårkanten och några droppar blod kommit ut.
Jag var väldigt orolig att det skulle bli pannkaka av longeringen och Xipo bara skulle bralla av sig i paddocken, alternativet springa rakt över mig, men det blev tvärtom. Och han verkade så nöjd efteråt, så still har han inte stått i stallgången på över en månad. Förutom att han kissade medan han stod uppbunden...

2 kommentarer:

Anni sa...

Du kan få låna mina inspänningstyglar om du vill!
Jag har ju i storlek ponny,som du kan pröva!
säg bara till...
Anni

Ulrik sa...

Jättesnällt! Men det dröjer nog några dagar innan vi kan använda inspänningstyglar nästa gång...

Skicka en kommentar