fredag 10 oktober 2008

Blött, bläh

Idag bar det emot att göra nånting som hade med hästar att göra. Vädret visade sig från sin allra tråkigaste sida. Men det är bara att bita ihop om man bor i Blöteborg.

Tyvärr får jag äga att man farhågor från igår besannades. Att longera Xipo utan inspänningstyglar fungerade inte alls lika bra för hans koncentration. Nu fick jag bara låta honom springa runt tills han tröttnade, men det var mest att han fick röra lite på benen och inte så mycket att han fick jobba med den lilla hjärnan. Jag måst helt enkelt skaffa en longergjord och kapson som passar honom, när jag nu ska hinna det?
Finns det förresten någonting som heter slänggalopp? Slängtrav har jag ju sett, men slänggalopp är nog den bästa beskrivning jag kan ge hur det såg ut när vi longerade idag.

Efter att ha rejsat runt i den blöta paddocken så var ju alla benskydd hur äckliga som helst. Och tyvärr så hade hans språng fått delar av sårskorpan att lossna. Igen! Så jag fick spola rent benen och såret med vattenslangen, sen fick han stå och torka lite innan jag la på täcket. Jag passade på att spreja såret med tjärsårspray när han inte var uppmärksam och oj vad sur han blev på mig efter det! Hade han varit en människa så hade han slutat prata med mig, nu bara nonchalerade han mig totalt på hästvis.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar