söndag 19 oktober 2008

Dans är balsam för själen

Idag såg jag Point of Eclipse med Cullbergbaletten. Rent ut sagt skitbra! Fantastiskt duktiga dansare, speciellt Gesine Moog (tror jag det var). De har brutit barriären från att se ut som de har tränat oerhört mycket och vara övermänsliga till det ser lika naturligt ut som att gå ut med hunden, även om det är tekniskt skitkrävande.
Johan Inger har skapat rörelser som jag inte sett tidigare, utan att göra några stora åthävor. Och han har dessutom brutit mot några av de gränser han har haft tidigare, till exempel så hade dansarna den här gången ingen manlig eller kvinnlig "roll". Och musiken gav en skitbra stämning, synd bara att man inte tog till vara på de mer rytmiska passagrna i musiken när man gjorde koreografin.
Jag måste lära mig nån gång att inte köpa biljetter till sista föreställningen av ett dansverk. Då kan jag ju aldrig gå en gång till om jag tycker det är bra. Det var precis likadant när jag såg Airbag...
Och sen har jag varit på stadsbiblioteket och lånat en DVD med 6 verk av Jiri Kylian! Fast jag har redan sett två av dem live...

Läs även andra bloggares åsikter om .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar