söndag 17 oktober 2010

Programridning i Working Equitation

Dagen ägnades till stora delar åt att tävla Working Equitation under lättsamma former i grannridhuset. Då det var -6 grader när jag kom till stallet tänkte jag att det skulle vara omöjligt att få Xipo någorlunda uppvärmd, men det gick faktiskt bättre än väntat. Han blev dock aldrig helt avslappnad vilket märktes att han slog upp i galopp i båda travökningarna, sånt som händer.
Jag tog nog inte lika hårt på det som andra deltagare. Eftersom det var en programridning och inte en officiell tävling så skippade jag vita byxor och tävlingskavaj. Och jag kom på först kvällen innan att jag inte visste hur man flätade en man, jag har ju alltid haft nån som gjort det åt mig tidigare. Eller i teorin visste jag ju, men jag har aldrig provat själv och tänkte inte börja tidigt en söndagmorgon när jag hade ont om tid i minusgrader.

Själva ridningen gick faktiskt över all förväntan, speciellt med tanke på hur lite jag har kunnat träna senaste månaden. Å andra sidan har ju Xipo varit på träningsläger hemma hos Kajsa, hon har ju till och med ridit lektion för sin tränare på honom.
Domaren var väldigt nöjd med oss som ekipage och jag fick väldigt snälla domarsiffror vilket gav oss en andraplats i dressyrmomentet, trots två (2!) felridningar, vilket var ungefär så många som väntat...
Jag är faktiskt ännu mer nöjd med teknikgrenen, som gav en slutprocent på hela 72,4%! I lätt B görs de flesta hinder i trav, så vi fick inte visa upp oss i våra fina skritt-galopp-skrittövergångar. Men hela ritten kändes välkontrollerad och harmonisk ändå. Ja, förutom hopphindret då, där han vägrade totalt vi första anridningen i galopp. Men Xipo är ursäktad, han har faktiskt aldrig hoppat med uppsutten ryttare förr.
Men vi ska förbättra hoppvanan för nu har jag inhandlat en hoppsadel för pengarna jag fick för min gamla dressyrsadel. Lite trist att den är borta för den var väldigt trevlig att sitta i.

1 kommentarer:

Anna-Kajsa sa...

Vilka fina poäng och kommentarer!

Skicka en kommentar