måndag 18 oktober 2010

Musica Vitae och Skånes Dansteater

Efter ett väldigt långt uppehåll blir det faktiskt ett inlägg i dansbloggen, denna gång om Musica Vitae i samarbete med Skånes DansteaterVara konserthus som gav föreställningen Between Silence and Stillness.
Själva föreställningen bestod av 4 musikstycken av Sibelius, Frank Bridge, Karin Rehnqvist och Chen Qigang. Endast de två sistnämnda dansades det till, med koreografi av Ben Wright, så jag lämnar de två första därhän. Jag vet inte riktigt om man borde recensera verken tillsammans, men jag gör det ändå, jag tycker att likheterna är större än särdragen.
Between Silence and Stillness.
"The Ghost Spot" i koreografi av Ben Wright.
Foto Malin Arnesson.
Först och främst tycker jag att det var klart intressant att dansarna och orkestern delade på scenen. Jag ser gärna mer sånt. Det var säkert inte planerat, men den väldigt expressive dirigenten blev nästan en dil i koregrafin vid vissa tillfällen. Däremot så kan jag konstatera att jag är väldigt känslig för hur mycket jag gillar musiken när det gäller mitt helhetsintryck, och de två väldigt moderna styckena innehöll bitvis lite för mycket "gnissel" från stråkarna och lite för lite rytm för att jag skulle ta in det. Det intressanta var dock att de passager i musiken som jag tyckte var jobbigast hade intressantast koreografi. I första stycket var det speciellt när de fyra dansarna gjorde rätt enkla, men absurda rörelser unisont.
Det andra stycket gav mer rent rörelsemässigt. Jag är väldigt förtjust när koreografen låter dansarna röra sig unisont för att de sen skiljer sig åt för att så småningom smälta ihop till en helhet igen. Som en slags kanon fast med rörelser och hör gjordes det riktigt bra.
Between Silence and Stillness.
"The Summoning" i koreografi av Ben Wright.
Foto Malin Arnesson.
Slutligen måste jag lägga till två observationer från Kajsa: Först så håller jag fullkomligt med om att det hade varit jättefräckt om man hade koreograferat scenarbetarna när de tog bort heltäckningsmattan som man dansat första stycket på. Sen kanske hon har rätt när hon säger att det är bara utlänningar som tycker snöfall är romantiskt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar