tisdag 24 juni 2008

Nya sadeln!

I dag kom Maria med den nya sadeln, en Zaldi Magnum! Det var helt otroligt skönt att sitta ner i den och känna att sits, vulster och allt annat kändes bara så rätt för min kropp. Den är dessutom så snygg att jag skulle kunna ta med den hem och sova med den i sängen...
Sadeln är dessutom av "close contact" typ med tunna bossor och enkelkåpa så jag känner Xipos rörelser mycket mer. Det var väl lite ovant för honom, men det gick bra att rida på lektionen så det kommer nog att funka jättebra när han vant sig efter några gånger. Vi gjorde en justering efter ett tag och det var att korta mina stigläder ett hål. Jag tyckte det kändes som stigbyglarna satt stabilare och jag inte var lika fladdrig i underskänkeln så jag ska prova den längden ett tag till. Etersom sadeln var så snygg var jag ju tvungen att efter lektionen byta ut min praktiska syntetstigläder mot de snygga i enkelläder som jag sparat till speciella tillfällen.

Vi gjorde lite nya knepiga övningar i skritt på lektionen. Först red vi en kvadrat där på ena kortsidan var Xipo rakställd för att nästa sida göra skänkelvikning längs med spåret för att på nästa sida återgå till rakställd. Det gick väl hyfsat...
Sen höjdes svårighetsgraden några snäpp till då på ena sidan gjorde vi öppna för att sen i hörnet gå över till sluta på nästa sida. Det riktigt svåra var att jag skulle bibehålla precis samma böjning på Xipo genom hela hörnpassagen och bara gå över från öppnan till slutan med ändring av höft och axlar. Skitsvårt.

Efter passet så fettade jag in sadeln medan jag väntade på att Martell skulle ridas klart så vi kunde släppa ut honom och Xipo samtidigt i hagen för första gången sen Elliot dog. När vi hade släppt dem så gick de fram till stället där Elliot legat och nosade väldigt mycket. Inte förrän Fia lockade Martell att gå vidare följde Xipo motvilligt med bort från stället för han ville inte stå själv i ena delen av hagen. Lite kusligt att de direkt var så kopplade till just den platsen.

I morgon får Xipo vila för då är vi några från jobbet som skall prova på lerduveskytte. Jag känner mig lite slapp som bara rider 5 dagar i veckan...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar