torsdag 28 oktober 2010

Hoppning 102

Idag var det nytt försök med hoppning. Denna gång blev tränaren faktiskt inte insnöad utan dök upp precis som planerat. Han var faktiskt väldigt bra och gjorde precis lagom svåra övningar, det vill säga lite för lätta för Xipo och lite för svåra för mig.
Först skulle vi bara skritta över serie cavaletti så Xipo skulle lära sig gå framåt, sen samma sak i trav. Sen höjdes ribban, då blev travcavalletin bara anridning till ett hopphinder, och efter det skulle vi fatta galopp (om Xipo inte redan hade det) och hoppa nästa hinder. Jag vet inte om det var två språng mellan hindren eller tre. Fast det gick inte så bra tills jag fick låna ett spö, Xipo bjöd inte framåt och bromsade inför båda hoppen, men det blev bättre med spö.
Sen var det samma anridning med hinder, sen ett galoppsprång till nästa hinder och sen ett sista kryss. Jag hade svårt att håla balansen i sista hoppet så jag fick hemläxa med siststräning, i lätt sits alltså. Det är verkligen annorlunda att hålla balansen i lätt sits, jämfört med den lodräta dressyrsitsen.
Sammanfattningsvis är jag mest nöjd över att jag satt kvar, att vi faktiskt hoppade (med spö!) och att jag inte fegade ur. Fast jag spände mig rätt mycket i sitsen, vilket tränaren påpekade.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar