måndag 3 augusti 2009

I skogen och i ridhuset

Idag var jag på jobbet eftersom mina fyra veckors semester var slut. Det var nästan öde.

Man hade kunnat tro att jag skulle bloggat massvis när jag inte haft mycket att göra hela dagarna, men det har inte riktig blivit så. Lusten har inte riktigt infunnit sig då jag tycker att jag inte haft så mycket nytt att berätta. Ridningen går riktigt bra, tycker jag alltså. Eventuella åskådare kan nog ha en annan åsikt med en nipprig häst och ryttare i dålig balans. Idag till exempel var det lektion i ridhuset (jag har inte ridit på en måndag sen förra året då det är Weronicas riddag) och förutom ekipaget som red lektion var det två andra hästar inne i ridhuset förutom oss. Xipo skötte sig rätt bra, tror jag... När vi passerade Helena på Pontus tyckte Xipo att det fick vara nog med att trava och tog några galoppsprång på stället vilket gjorde Pontus väldigt misstänksam resten av passet.

Förresten tyckte jag Xipo hade lite extra spänst idag, Helena trodde det berodde på att vi hade varit ute och klättrat i skogen i söndags tillsammans med Sofia som red Julia. Upp och ner i den kuperade terrängen, över stengärdsgårdar och genom vattenpölar och till och med hoppade ett dike. Fast diket var väl 20cm brett så jätteskuttet var liiite överdrivet av Xipo. Men han är jätteduktig i skogen, helt kool och oerhört stadig på hovarna, mer stadig än min islandshäst Hjörtur faktiskt, hur otroligt det än låter. Det är bara att ge Xipo långa tyglar så han kan se på marken vart han ska sätta hovarna och sen visa vart han ska gå med skänklarna så tar han sig fram överallt, hur brant det än är verkar det som. Men på slutet var Xipo rätt trött, när vi travade lite på grusvägen så blev vi upphunna av Julia som låg bakom oss.
Benen och undersidan av magen var rätt leriga när vi kom hem. Det hade nog varit bättre om det inte regnat så mycket tidigare i veckan. Och om vi hade hitta rätt stigar på en gång och inte ridit ner i sankmark och bäckar flera gånger. Anna hade sagt att det skulle vara snitslat var man skulle rida. Jovisst...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar