onsdag 19 augusti 2009

Kampkonstträning med efterföljande huvudvärk

Jag följde med en kompis från jobbet som tränar Kali, en filippinsk kampkonst som omfattar både käppar och obeväpnad träning. Väldigt kul träning och en pedagogisk instruktör gör att jag nog ska testa några gånger till och kanske ska träna mer regelbundet på en lagom nivå de dagar jag inte rider.
Jag kan bara konstatera att konditionen har varit bättre, ridning är inte konditionsbyggande, så jag blev rätt svettig. Det räckte inte med att jag drack upp vattenflaskan jag hade med mig under passet utan jag hade en lätt huvudvärk när jag gick därifrån ändå.
På spårvagnen hem satt jag och läste och lyssnade på min MP3-spelare när det klev på två tanter (jag får kalla dem det för de var i alla fall gråhåriga). De hade lite problem att betala i en automatiska biljettautomaten så när spårvagnen började rulla ramlade den ena tanten mot den andra som i sin tur ramlade på mig. Tyvärr tog hon emot sig med gåstaven hon hade i handen rakt mot mitt huvud så jag fick en rätt kraftig smäll av nåt hårt. Jag tror jag måste fått en lätt hjärnskakning eller liknande. Hon märkte inte ens att hon slagit till mig och bad inte ens om ursäkt när jag påpekade det för henne.
Jag har nog aldrig haft så ont i huvudet som jag hade senare på natten. Antagligen blev det värre av vätskebristen jag hade dragit på mig redan innan. Känns lite ironiskt att jag kört ett relativt tufft träningspass med käppar och allt utan några som helst skador för att sen råka illa ut på spårvagnen hem...

Man kan ju fråga sig varför jag funderar på att ha ännu fler aktiviteter förutom ridningen, men det finns några anledningar:
  • Jag saknar kampkonstträningen. Kali är ett bra komplement till vad jag redan kan.
  • Ridning är inte speciellt mycket fysträning, man kan jämföra med en rask promenad. Kali-träningen är snarare som ett svettigt Friskis & Svettis-pass i intensitet.
  • Det är bra stämning och bra instruktör i klubben.
  • Och till sist kan man undra varför jag inte börjar med aikido igen, men det känns skönt att inte ha några större förväntningar från andra tränande och vara lite nybörjare på nytt.

2 kommentarer:

kontakt sa...

Mer än en månad sen. Bidde det någon mera kali?

Ulrik sa...

En gång till blev det...

Jag drog på mig en väldigt envis förkylning som utvecklade sig till öroninflammation. Sen skulle jag till England i en vecka. Och när jag kom tillbaks så var det nån föreläsning och årligt doktorandmöte på institutionen. Ska jag jag börja med nåt nytt vill jag ha lite mer fokus än fem veckors uppehåll i nybörjargruppen ger. Och det verkade inte bli bättre senare i höst heller.

Det är bara att inse att om man redan har världens mest tidskrävande hobby (egen häst) och två jobb kanske man inte ska försöka boka upp sig ännu mer...
Sen går faktiskt ridningen så bra att jag vill satsa så mycket jag kan på den medan jag har medflyt.

Skicka en kommentar