lördag 22 augusti 2009

Hovböld

Uppdatering...

Nu har jag varit i stallet igen. Xipo hade inte stått still i rasthagen utan baa gått runt. det var väl helt enkelt skittråkigt att stå där ensam. jag hade dock tur för när jag kom till stallet var Magnus som är hovslagarlärling där. Efter lite letande efter en visitertång så kunde han klämma på Xipos vänsterhov och trodde nog att det kunde vara en hovböld. Hovbölder brukar inte dyka upp från tomma intet, men det var väl så mjukt underlag i ridhuset när jag red där igår att det inte gjorde ont på Xipo.
Hovböld är bra för hästen blir hältfri så fort hovslagaren dränerat bölden. Hovböld är mindre bra för den läker inte av sig själv utan blir värre med tiden. Eftersom Xipo var symptomfri igår bör den inte vara så allvarlig än.
Jag har SMS:at till Xipos hovslagare Jörgen och jag hoppas han kan fixa det så fort som möjligt i början på nästa vecka. Då kan jag nog rida kurs till helgen. Annars sa Magnus att han kunde titta på det om jag hör av mig när han praktiserar på Åbykliniken på måndag så han kan ta med förbandsmaterial därifrån.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar