fredag 9 oktober 2009

Hästböcker

Genom åren har jag samlat på mig ett antal böcker om ridning och hästhållning. Jag tänkte skriva lite om vilka jag gillar och inte...

Böcker om ridning
Dressyr med Kyra - En av de första böckerna om ridning jag köpte. Då tyckte jag den var jättebra, men nu gillar jag den inte alls. Eller rättare sagt, jag är fortfarande imponerad av Kyras systematik och konsekvens i träningen, men jag får helt enkelt inte ihop det med de influenser jag har fått från Portugal.

Lessons in Lightness - Den här boken borde ligga helt i linje med den ridning jag sett i Portugal då bokens författare tränat för Nuno Oliveira. Men jag har svårt att relatera det jag läst med min egen och min hästs utbildningsnivå. Men det kanske är meningen att man måste börja om från början får att få en konsekvens i "systemet". Jag om någon är ju bekant med begreppet "konceptuell integritet"...

How your horse wants you to ride - Är detta ne bok för nybörjare? Jag vet inte... En bok som i alla fall helt fokuserar på ryttarens utbildning och inte hästens, som de två föregående. Den har många goda idéer men känns väldigt pratig. Att jag inte har tagit den till mig kan bero detta och inte att jag ogillar själva ridningen den beskriver, men jag kom aldrig så långt...

Allt om hästen - En utförlig guide till hästskötsel och ridning står det på framsidan, och det är en bra beskrivning av innehållet. Om man vill ha en bok som innehåller nästan allt, fast utan att gå på djupet inom något område så är den faktiskt rätt bra. Men det känns lite som jag är bortom detta då jag har haft två egna hästar och kommit en bit på min egen ridutbildning.

Dressage School - Detta är en ren uppslagsbok. Den innehåller detaljerade beskrivningar av i princip alla rörelser som finns inom dressyr, demonstrerade av Isabell Werth. Men jag orkar inte läsa in eller memorera någon förståelse för ridning på det sättet. Men om man någon gång undrar över hur man till exempel utför en sluta enligt den tyska skolan är den suverän att titta i.

Ridinstruktion, fastställd 1930 - "Instruktionen är i första hand avfattad med tanke på förhållandena vid kavalleriets truppförband och skolor". Knastertorr instruktionsbok om ridning och annan hantering av häst. Den enda instruktionsbok jag egentligen gillar. Man kna fråga sig hur detta går ihop den "lätthet i dressyr" som man kan se i Portugal, men jag har faktiskt inte upplevt några motsättningar. Kan förstås bero på att jag inte har nått "upplysning"...

Rida islandshäst: Reynirs ridskola - Bok om islandshästridning. Rä'tt mångordig och med lite känsla av "old school"-ridning. Jag hade gärna sett mer likriktning med klassisk dressyr. Men den tar upp många probelm som är unika för just islandshästar med deras många gångarter.

Atlis verktyg för islandsryttare - Tunn bok med övningar speciellt för träning av islandshästar, bra övningar... Inte mycket mer, men den har heller inga ambitioner att vara en komplett ridlära.

Reflections on Equestrian Art - Den enda bok jag känner till som är översatt till ett förståeligt språk av Nuno Oliveria. Läsvärd bok, men den beskriver ett ideal som känns väldigt avlägset för mig som vanlig hobbyryttare. Jag vet inte om man ska bli inspirerad eller uppgiven av att läsa den, just nu känns det mest det sistnämnda.

Balans till häst: ryttarens sits - En bok om bara ett specialområde, ryttaren sits och om hur man kan förstå, känna och förbättra den. Boken är så faktaspäcka att jag inte hunnit igenom den. Jag vill ju prova praktiskt innan jag går vidare...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar