tisdag 6 oktober 2009

Dans på Youtube

Jag sitter hemma med halsont. Igen. Då blir det att man surfar mer på webben än vanligt...

Man kan hitta de mest roliga saker på Youtube, som det här klippet med Björn Skifs:

Men jag är lite sur över att det är så svårt att hitta filmklipp med dans. Eller det är ju inte tomt, men jag vill se bra svensk dans, som till exempel nån filmsnutt av den svenske koreografen Per Jonsson helst från Schakt. Man kan i alla fall se lite av Walking Mad av Johan Inger.

Jag får väl trösta mig med att det finns några få klipp av Elisa Monte och att man faktiskt kan se hela Petit Mort av Jiri Kylian i två delar: 1/2 och 2/2. Och några klipp från en av mina två absoluta favoritbaletter: Enemy in the figure av William Forsythe. Den andra, Airbag av Philippe Blanchard, finns såklart inte nånstans...

Till slut ännu mer udda saker: Norsk Hallingdans, indisk Kathak (synd att kameramannen tappar danserskan ur bild ibland) och japansk locking och popping (snacka om tajming).
Och till slut ett klipp med den helt fenomenale David Elsewhere innan han slog igenom. Nu kan man se honom i reklamfilmer för Heineken, VW, Marriot och Motorola. Nej, inga av rörelserna är datoranimerade, det är bara ansiktet som man klistrat på honom. han rör sig faktiskt sådär på riktigt...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , och .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar